Vad kan man se ikväll?

God morgon alla!

Tänk er att det redan är 2:dra Januari. För några dagar sen var det nyår! Dagarna bara flyger bort.
Och under nyårs dagen publicerades en ny bild på Saturnus och dess fina ringar. Den var tagen för ett halvår sedan ungefär, men släpptes igår. Och man kan faktiskt se 6 månar denna gången! Men jag har ringat in dom åt er ;D

Snart kommer vi att kunna se denna planet mycket tidigare. 23.00 börjar den gå upp, och är en bit över horisonten vid 23.15. Vet inte om ni är vakna då, men om ni är det så ska ni passa på.

Och Ikväll klockan 17.20 ungefär, så kan ni bl.a se dessa tre himlakroppar. Uranus står väldigt nära månen ju! Ska nog ut med teleskopet ikväll och se om jag hittar den. Har aldrig sett den tidigare. Venus är söt tycker jag, för den liknar en halvmåne när man ser på den med ett teleskop. Och jag har fått en intressant fråga om Venus. Varför lyser den så starkt? Jag kunde inte ge ett 100% svar, men jag tror att det beror på att planetens moln.
Det finns ett tjockt molntäcke över hela planeten, hela tiden. Och jag tror att det är den som reflekterar solens ljus mot oss. Nu när solen går ner så tidigt, så syns den bättre. Men under sommaren, när solen går ner senare, så syns den sämre.

Har du inget eget teleskop? Ja, då ska du passa på att komma till observatoriet. Vi har kvällsöppet från 5/1-7/1, dvs. öppet 19.00-21.00! Kom och hälsa på oss ;). Jag kommer själv vara där den 6:e och 7:e :). Och nu är det nästan bara klara skyar i Göteborg, vilket är hur bra som helst. Man kan under en mörk vinterdag, i ett mörkt ställe, se allt från planeter till meteoriter, ja t.om. nebulosor och galaxer. Så kom gärna förbi!

Ha det så bra!

Ha en trevlig dag alla!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: