Vad hade Galileo sagt....?

En sista uppdatering innan jag sover. Jag var hos Sumeya och hjälpte henne med hennes nya möbler. Sen åt jag självklart där och nu är jag hemma!

Den här frågan har jag funderat över ganska mycket dessa dagar. Och jag vill gärna veta vad ni tycker :) Vad hade Galileo sagt till oss idag, om han hade levt? Dvs. vad skulle han tycka om dagens astronomi? Jag tror att han hade varit riktigt stolt, och hade blivit glad över att vi nu kan forska om astronomi utan att kyrkan är missnöjda. Och hur bra hade astronomin inte varit om han hade levt? Tänk er hur mycket han kunde under sin tid, då teknologin inte var så utvecklad.
Good night!

Dilek

Han är nog stolt över oss just nu, när han ser oss uppifrån. HÄHÄ! :) Nu är ju du den nya Galeleiioo :)

2009-01-09 00:32:11
Stjärnskådaren

Om han kunde flyttas från sin tid till vår tid, då skulle han säkert bli helt förbluffad över vad astronomin har upptäckt. Han skulle nog gärna vilja använda de största och bästa teleskopen också. Tänk bara vilken enorm skillnad från hans teleskop till de vi har idag, Keck, VLT och inte minste Hubble. Han skulle nog bli väldigt entusiastisk över tanken på att vi kan skjuta upp teleskop ut i rymden!

För att inte tala om de planeter och massvis med månar, kometer och asteroider vi upptäckt sedan Galileo levde. Exoplaneterna skulle nog vara det mest fascinerande, antar jag. Men även att han skulle få veta hur mycket vi lärt oss om Jupiter och Saturnus som han själv studerade.

Sen att vi redan har flugit till Månen och planerar resor till Mars, samt att vi skickat massvis med rymdsonder till olika planeter också. Kepler skrev ju i ett brev till Galileo att han trodde på att det bodde varelser på vår måne samt på Jupiters månar, och att om någon bara kunde konstruera ett skepp med segel anpassade för himlarnas vindar så skulle människan till slut resat ut dit också. :)