Liv på Mars, eller?

Tycker att det är dags för en nyhet.  Jag läste detta i tåget, på väg hem. http://www.spacedaily.com/ skriver om detta, och en god läsare vid namn Anki skickade in sina kommentarer om detta. Hon kan väldigt mycket och jag tänker ha med lite av det hon skrev. Tack! Så här såg artikeln ut iallafall.(t.h)

Ifall ytskiktet på Mars innehåller mikroorganismer eller inte är inte en besvarad fråga ännu. Cold and dry for billions of years stämmer i stort sett men okalt förekommande milda blöta områden kan ha existerat vid alla tillfällen i planetens historia. I det norra  polarområdet ser det ut att ha varit vulkanisk aktivitet för bara några tusen år sedan till exempel, som smälte flera kubik-kilometer is där. Det går åt lika mycket energi för att koka vatten på Mars som det gör på Jorden. Skillnaden är bara  att om man ställer ut en spisplatta på marsytan och sätter på en kastrull vatten och drar upp värmen  på plattan, så kokar vattnet vid max tolv grader (Beroende på plats och årstid) och om det tar till exempel en halvtimme på Jorden för kastrullen att koka torr, så tar det lika lång tid på Mars om plattan har samma effekt. Tar man bort kastrullen från plattan slutar vattnet att koka; på båda planeterna...

Vill ni ha den fullständiga texten så kan ni maila mig ;).
Man har inte gett hoppet än. Mars är fortfarande en intressant planet som kan
hysa liv.Forskare vet att det har funnits liv på Mars tidigare. Man ser alla uttorkade flodfåror och alla "ärr" på planeten. Ny forskning visar att det finns hopp för Mars ännu. Upptäckten av metan i atmosfären på Mars visar planeten fortfarande lever, i antingen biologiska eller geologiska mening, enligt ett team av NASA och universitetets forskare.

"But it does tell us that the planet is still alive, at least in a geologic sense. It's as if Mars is challenging us, saying, hey, find out what this means."

Om det finns mikroskopiskt liv så kan man troligtvis finna det under ytan, där det är fortfarande varmt nog för flytande vatten att existera. Flytande vatten, samt energi och leverans av kol, är nödvändiga för alla kända former av liv. Forskarlaget hittade metan i atmosfären på Mars genom att noggrant observera planeten under flera Mars år (ett marsår är ungefär 2 jordår) med NASA: s Infrared Telescope Facility.

Vad tror ni? Finns det liv på planeten eller inte? Jag tror inte det, men man vet aldrig vad forskare kan hitta!  Läs mer HÄR.

Stjärnskådaren

Kanske menade du att det funnits vatten och på Mars och inte liv?

2009-01-18 07:37:20

Nej, jag menar liv över huvud taget :) Vatten, bakterier, vad som helst. Forskarna tror fortfarande det.

2009-01-18 10:35:58
Stjärnskådaren

Ok, då förstår jag :) Jag undrade bara om det stämmer att de vet att liv funnits där tidigare, vilket kanske inte är så säkert. Själv hoppas jag att det finns liv där (och kanske under isen på Europa?)

2009-01-18 11:24:34

Ja, jag hoppas också :)! Eller att det finns liv någon annan stans. Europa har ju massa vatten, så det finns ju en chans.

2009-01-18 11:32:48
Anki

Man brukar alltid bli förvirrad när man undrar om liv på Mars och utomjordiskt liv överhuvudtaget, eftersom det finns så väldigt olika åsikter om det. Efter Galileos upptäckter blev det populärt att tro att de andra planeterna var snarlika vår planet, och att de allihop borde vara befolkade med människor, djur, växter och ha land och vatten precis som här. Efterhand som astronomin utvecklades gick det att inse hur extremt olika planeterna faktiskt är, som att fyra av dem inte ens har någon fast markyta. Under de senaste årtiondena har det kommit enormt mycket kunskap i och med en snabb teknikutveckling. En del har varit besvikelser, som upptäckten att Venus är som en smältugn och inte alls täckt av hav som man hoppats tidigare. Fast på den positiva sidan finns då istället överraskningar bland månarna kring Jupiter och Saturnus. Den ocean som saknades på Venus finns istället på Europa, och det är bra så långt men det blir inte precis lättare om man vill försöka utforska den. En extremt tjock isskorpa ligger ivägen. Till Mars är det i alla fall inte så långt, så där har landats flera sonder vid det här laget. Uppenbart är att planeten inte precis täcks av ett knädjupt lager bubblande grönt slem som skriker "alien life". Fast enligt den forskare som designade det första biologiexperimentet som landades på Mars, på Viking-sonderna 1976, ja enligt honom så har hans experiment påvisat en gles population mikroorganismer i "jorden" där. Många andra anser att resultaten kan bero på utomjordisk kemi istället för biologi. Likadant var det med meteoriten ALH84001 som visade sig vara från Mars och såg ut att innehålla fossil av mikroorganismer. Men den är fyra miljarder år gammal och har blivit upphettad när den slungats genom planeternas atmosfärer, så det finns inte något spår av DNA eller proteiner kvar i de förmodade fossilen utan bara sådana molekyler som eventuellt en gång kan ha varit DNA eller proteiner. Skeptiker tycker förstås att det inte är mycket till bevis utan lika gärna kan vara resultatet av utomjordisk kemi, visserligen konstig men som sagt utomjordisk så vad skall man vänta sig? Det som kanske ger mest förhoppningar beträffande Mars är väl det faktum att Mars ser ut att ha haft en blöt, inte stelfrusen, yta under minst femhundra miljoner år i början av sin existens. Det anses också beträffande Jorden att liv hade hunnit uppstå här femhundra miljoner år efter det att Jorden bildats. Om det väl hunnit uppstå mikroorganismer på Mars skulle de kunnat överleva i djupet där "jordvärmen" borde hålla vatten flytande i sprickor i berggrunden, och gott om sprickor måste det finnas med tanke på alla nedslagskratrar. So far so good rent logiskt men att borra kilometervis ner i berget på Mars är nog ännu svårare än att smälta sig genom isen på Europa.

Det blir dyrt, helt enkelt. Allt är ändå nödvändigtvis väldigt osäkert eftersom ingen egentligen har mycket aning om hur det går till när liv uppstår. Skattebetalarna som finansierar forskningen vill naturligtvis gärna se gröna varelser med antenner eller åtminstone pölar med krypande självlysande slem. Men att bara hitta bakterier, det kan nog för många verka mindre intressant. Bakterier är ju något man i vanliga fall helst vill bli av med, och ifall de är utomjordiska kanske man ännu hellre vill bli av med dem och definitivt inte ta hit dem så de smittar Jorden. Så kan många tänka inför den här forskningen. Själv vill jag gärna ta hit utomjordiska bakterier, men det får stå för mig som nörd :-) Förresten det finns ju en svensk Marsforskare, nämligen Ella Carlsson. Vi är säkert välkomna att kontakta henne och fråga om de här sakerna, om vad hon kommit fram till. Ella har en hemsida: http://www.ellaspace.com/

2009-01-18 20:23:35

Ibland undrar jag hur du kan så mycket Anki :O!!!

2009-01-19 00:09:07
Stjärnskådaren

ESA ska ju skicka iväg ExoMars till Mars för att fortsätta letandet efter tecken på liv, men tydligen blev det försenat igen och den ska inte skjutas upp förrän 2016 verkar det som. Tydligen kan inte medlemsländerna enas om vem som ska betala vad, har jag läst. Så utomordentligt löjligt! Samma länder spenderar miljarder och åter miljarder på sina militärbudgetar men kan samtidigt inte skaka fram lite pengar för ExoMars, fredligt utforskande av rymden. Något är rejält fel med vissa människors prioriteringar!

Att skicka en landare till Europa eller en ballong till Titan vore inte alls omöjligt heller. Dyrt förstås, men så kan man få mycket för pengarna. Om vi frågade skattebetalarna här i Sverige eller Europa undrar jag hur många vore positiva till utforskningen av rymden. Jag hoppas att majoriteten är det. Samtidigt så kommer ju frågan aldrig upp i den politiska debatten här i Sverige, ungefär som om det är totalt oviktigt för oss. Det är det ju inte.

2009-01-19 05:41:04

Jag håller med!! Rymdforskning är viktigt, det är bara synd att det är så himla dyrt att skicka en sond. Hade det inte blivit bättre om man hade kommit på nya material som man kan bygga sonderna med, som samtidigt är billigt.

Krig är väl viktigare för dom :S? Tråkigt!

2009-01-19 12:04:24
Anki

Det är tråkigt att den politiska viljan är lite sval när det gäller rymdforskning. Vi får se vad Obama kommer upp med, fast han kommer förstås trots sitt rymdintresse att i första hand låna upp femtonhundra miljarder dollar för att rädda de gamla vanliga jobben i de traditionella sektorerna av ekonomin...

Men låt oss tänka ett ögonblick nu på den isnspiration som finns i forskningsresultat vi redan har, och göra vad vi alla intresserade kan för att föra ut det till så många som möjligt,för det är det bästa vi kan bidra med personligen, eller hur? Assi du är gullig som uppskattar mina nördfakta :-) Tyckte det var roligt att läsa din kommentar om hur folk hade reagerat på ordet "amatörastronom". Även amatörer kan vara skickliga L Jag kan alltid skylla på att jag har varit proffs en termin åtminstone då jag jobbade i ett forskningsprojekt vid Lunar and Planetary laboratory i Arizona i USA. I labbet då, inte vid något teleskop, men det handlade ändå om planeter.

Men hur inspirerande är det nu med metan på Mars? Jo om vi tittar på det från början så var det först en sond som upptäckte att det finns metan i marsatmosfären. Då gavs det två scenarier att utreda, nämligen antingen att metanet kom från någon komet som nyligen träffat Mars, eller att det producerades av planeten själv. Utredningen av de scenarierna är färdig nu och svaret är att det är planeten själv som producerar metanet, eftersom man sett att det kommer fram kontinuerligt ur vissa bestämda områden på marken.

I och med det svaret finns det två scenarier för hur planeten producerar metan, vilket blir nästa utredningsfråga. Det är spännande scenarier båda två dock. Om det är biologiskt genererat är det fantastiskt naturligtvis, men om vi är pessimister och utgår från att det är geologiskt genererat, hur spännande är det i så fall? Inte dumt alls det heller, eftersom det i så fall visar att det finns grundvatten i de djupa spricksystemen. Är det torrt kan inte metan bildas. Hur sprickigt det är under nedslagskratrar vet vi bland annat genom resultaten från borrningar till flera kilometers djup vid Siljansringen, som är en stor krater sådär 350 miljoner år gammal. Det finns mycket sprickvolym där trots den höga åldern, eftersom kratern ligger på en urbergsköld som inte deformerats så mycket som många andra områden på Jorden. Här har vi ju inte bara starkare gravitation än på Mars utan också platt-tektonikens rörelser som pressar ihop skorpan i sidled och kan utplåna sprickighet på ett sätt som inte sker på Mars, där ju som bekant oerhörda antal kratrar finns väl bevarade.

Enligt en grov uppskattning är berggrunden på Mars spräckt ner till tio kilometers djup. De nedersta fem håller troligen över noll graders temperatur, och bör kunna innehålla en procent fritt utryme i sprickor (Lokalt stora variationer förstås, vissa zoner kan tänkas ha enorma system med labyrinter av meterbreda sprickor) Ifall hälften av det är vattenfyllt kommer vi upp i en total volym flytande vatten på Mars som är lika stor som volymen av vilket hav på Jorden? Nu får ni räkna själva för skojs skull ;-)

Så vad vi kan säga är att det nu upptäckts en indikation på att inte bara Europa utan även Mars har flytande vatten långt under ytan. Man kan börja tänka sig att det på Mars faktiskt finns en ekologisk nisch där mikroorganismer från Jorden skulle känna sig helt och hållet som hemma, och det är i så fall första gången det upptäckts en sådan miljö utanför Jorden.

Antag att nischen är tom, det vill säga där nere droppar det ständigt kondensfukt längs sprickväggarna uppifrån den mer ytnära kyliga zonen, fukt som rinner ner till en vattenyta på någon nivå och därunder i sin tur ytterligare kilometrar ner värms bottenvattnet av geotermisk energi till kanske tiotals grader och cirkulerar uppåt med lösta gaser och mineralämnen, men ingen enda levande cell är där och lever av dem. Om vi då skulle plocka upp en burk full med biofilm från ett djupt borrhål här på Jorden och släppa ner den i vårt ännu djupare borrhål på Mars, så skulle våra "kolonisatörer" ha möjlighet att växa till en ansenlig biomassa i Mars hela grundvattensystem.

Här blir det en etisk fråga som kan ge många åsikter: Bör en livlös planet bevaras som naturreservat? (Om det inte är en "död" planet alltså, det vill säga den har inte haft liv som dött ut, utan den har aldrig haft liv) Eller gör vi istället livet en tjänst om vi hjälper det att spridas till en sådan planet som så att säga är ofrivilligt barnlös?

En aspekt kan vara att Jorden inom några hundra miljoner år kan förväntas drabbas av en galopperande växthuseffekt när solens utstrålning successivt ökar; det blir ett par hundra grader varmt här och vår planet börjar mer likna Venus.

Då har Mars fortfarande kanske en ytterligare årmiljard på sig inna även den blir överhettad, och det kan tänkas åter bli sjöar på ytan och nya ekologiska nischer. Vårt undejordiska mikroliv kan då eventuellt hinna ge upphov till en komplex biosfär på Mars, en biosfär som inte får någon chans om inte vi hjälper till just nu vi människor, även om det saknar betydelse för oss personligen eftersom vi i den skeppnad vi uppfattar som "människa", knappast finns kvar om ens en miljon år.

Skulle vi plantera in liv på Europa också, ifall det är fullt med vatten men inga "invånare" uppstått där? Nå det lär dröja innan frågan blir aktuell för först måste olika scenarier utredas, men medge att det är en fråga som väcker intresse för rymdforskningen!

2009-01-19 14:10:38

Jag blir alltid förbluffad Anki! Och bra argument där! Jag tror inte att obama kommer att satsa på rymden, utan mer på folket.

2009-01-19 21:17:39
Mars_Ella

Hej! Det är så spännande och roligt att följa allas inlägg.

Metanfrågan...

Det är ju oerhört roligt att det uppmärksammas som det gör, även om metanet upptäcktes redan 2004 av den Europeiska satelliten Mars Express. Men NASA är ju helt enkelt klippor på att göra PR för sig, till skillnad från ESA.

/Framåt Mars

PS. Anki, vem är du, du verkar kunna så mycket om Mars, jag tror vi har en hel del att prata om. Hade varit kul om du hörde av dig.

2009-01-22 11:45:37
URL: http://www.ellaspace.com
Mars_Ella

Assi, jag såg dig på TV och blev så glad! Din entusiasm och passion för rymden strömmade genom TV-rutan rakt in i hjärtat. Du gör ett kanonviktigt jobb för att promota rymden! Jag vill önska dig all lycka på din färd, som enligt min mening kommer att gå hela vägen ut i rymden! Rymdteknik på LTU rockar, kul att även du har valt att gå den vägen! All my best och bästa rymdhälsningar! /Mars-Ella

2009-01-22 11:52:15

häftigt.

Nu måste jag få fråga. Är det Ella, Som har skrivit boken och som är astronom?! :S

ja, hon kan mycket. Hon är en f.d. forskare :) Fick ett NASA stipendium och allt :D

2009-01-22 11:53:30

ÅH, HERRE GUD, DU ÄR ELLA. dIN BOK HAR JAG KÖPT OCH LÄST, DEN SOM HETER FRAMÅT MARS :D Så glad jag blev.

Åh, tack. Vad snäll du är! jag tycker att jag såg nervös ut :P. Tack tack och tack för att du läser bloggen!

2009-01-22 11:57:07