Japansk rymdtoalett .

Good morning!

Idag är jag pigg, och det måste jag vara. För om 5 timmar ungefär ska jag åka till observatoriet och guida en skolklass. Skulle egentligen vara ledig idag, men nu är jag inte det. Jag är hellre i observatoriet än hemma och är rastlös.
Ikväll ska det bli lite mulet. Men har jag tur så kan jag i visa månen i alla fall :)


Ni kommer väl ihåg den väldigt dyra toaletten som är i ISS just nu? Den som filtrerar avföring och urin, som sedan blir dricksvatten åt astronauterna. Den har krånglat lite, men borde en toalett värt miljoner göra det?
Men nu har Japanska forskare, som jobbar för  JAXA (Japan's Aerospace Exploration Agency) , kommit på något nytt. Dom har rättare sagt uppfunnit något nytt. För att slippa framtida problem så har japanerna uppfunnit den "bärbara" toaletten. Den är enkel att använda och är hygienisk.


Hur fungerar den då? Det finns sensorer i "blöjan" som känner av när det är dags att använda blöjan. Slangar kopplade till blöjan suger upp all avföring och leder det till en behållare på ryggen. Den fungerar nästan som en bidé, så astronauterna behöver inte bli smutsiga när dom använder blöjan. Och det finns

"It's also a full feature toilet/shower almost like a bidet, as well as eliminating potential embarrassing situations in space". (låter så roligt, potential embarrassing situations).
Den här toaletten ska testas i rymden, innan man börjar använda den på riktigt. Och blir den en riktig succé kommer man att använda den på sjukhus också. Sängliggande patienter kommer då att använda toalletten (inte läkarna ;) ).

Jag själv undrar hur astronauterna ska kunna röra på sig under en rymdpromenad. Kommer det inte att bli klumpigt med en sådan sak runt höfterna? Dräkten är redan klumpig som den är just nu. Bara att vänta och se.

Kommentarer
Alm

en sådan skulle passa mig perfekt! sparar tid till saker som är viktigare haha

2009-01-09 16:14:43
Assi

ahhahaa :D

2009-01-09 21:04:24
Ida

jag har provat en sådan och jag måste säga att den fungerar utmärkt! hela min familj har en och jag ska ge resten av släkten varsin i julklapp!

2010-12-07 11:44:20
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: