Terminal Shock + Astronomi är det bästa som finns!

Hej igen!

Jag har suttit och läst lite astronomi. Vill förbättra kunskaperna men även för att öka "kvalitén" på mina visningar ;). Något som jag tycker är vääääldigt intressant är det här med Terminal shock. Har hört talas om detta innan, och läste om detta i boken :). Detta gör astronomi så intressant, eller vad säger ni? Detta och liv på andra planeter. Säg mig, finns det  något ämne / jobb som är bättre eller som är mer intressant? Jag hittar inget annat som är mer intressant. Nej till läkar yrket, och ett stort nej till samhälls vetenskapliga ämnen. Jag blir uttråkad när jag hör ordet politik! Ja, det kan vara kul att debattera ibland. Men jag spenderar hellre min tid i ett observatorium ;).  Att vara astronom är nog det bästa jobbet i världen. Tack gode gud för Rickard (läs:om mig) :D.

Jag tycker att det är helt sjukt att sonder har nått denna gräns! Och man kan inte sluta att fundera. Voyager 2 befinner sig runt 15 miljarder km från jorden! Dom har färdats i över 30 år! Man blir ju helt mållös!
Och den ska bara fortsätta, ut i rymdens tomrum. En galax har ca 500 miljarder stjärnor (ungefär) och det är väldigt glest mellan dessa. Våran närmaste stjärna, Proxima Centauri, ligger 4 ljusår bort. Det skulle ta sonderna runt 1000 år att nå stjärnan! Men så långt hinner dom inte, för "batteriet" räcker till år 2020 har man räknat ut.  Notera att 1 ljusår är 9.460.800.000.000 km på ett år! Börjar ni få ont i huvudet? ;)
Mer om detta hittar ni HÄR .

God natt på er alla!

Kommentarer
Stjärnskådaren

Man känner sig rätt liten inför det enorma universum vi bor i!

2009-01-26 12:21:36
Assi

vist gör man det. Känner sig som en atom typ ;p

2009-01-26 15:54:30
christofer

Berätta gärna mer om det där Heliospere, "Terminal shock", Heliosheath, Heliopause och Bow Shock!

2009-01-27 19:50:47
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

Vist kan jag göra det :). Sjukt intressant!

2009-01-27 21:32:01
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: