Teleskop.

God morgon alla!

Jag har fått mail, där folk undrar vart man kan köpa teleskop. Det beror på vad ni vill ha för teleskop. Är ni nybörjare, och vill ha ett linsteleskop. Linsteleskop kan man hitta lite överallt, som t.ex. Hobbex (köpte mitt första teleskop där). Här i Göteborg så finns det inga riktiga teleskop butiker :(. Därför råder jag er att beställa ett från internet.
rymdbutiken.se är en bra butik, där det finns massa teleskop i olika prisklasser. Det billigaste ligger vid 1800 kronor.
Sen kan ni alltid söka teleskop på tradera eller blocket, där brukar det finnas billiga teleskop. Ditt första teleskop behöver inte vara det bästa ;). Mitt första kostade 700 kronor. Jag funderar på att köpa ett nytt, mer avancerat teleskop.

Jag vet inte hur mycket ni är villiga att betala, men om 5000 kronor är okay för er, ja då kommer ni att hitta många, grymma teleskop. Det här teleskopet skulle jag LÄTT vilja ha!

Kostar runt 5000 kronor. Och den har en s.k. handkontroll. Du knappar in det du vill se och teleskopet sköter resten!
Hur bra är inte det? En sån här kommer jag att köpa om ett år eller så :) Lycka till!

Nu tänker jag äta frukost, och strunta i datorn i ett par timmar :) Ha det så bra!

Kommentarer
karolina

Vilken annorlunda och häftig design du hade :)

2009-01-06 15:53:15
URL: http://karolinasafqvist.blogg.se/
Henrik

Jag skulle vilja prova bresser skylux 70 som Conny på obset har snackat om, även kallat "Lidl-teleskopet", han säger ju att det är betydligt bättre än de som säljs på expert och hobbex för flera tusen, fast det här kostade typ 695 spänn eller nåt

2009-01-06 16:08:29
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

jaså? Coolt. Billigt också!

2009-01-06 16:13:01
Thomas

Surfa in på www.astronomiguiden.se, forum för Sveriges amatörastronomer, både nybörjare och proffs är välkomna. Där kan man hitta hur mycket tips på utrustning som helst. För en nybörjare är det inte dumt att börja med en kikare för att lära sig hitta på stjärnhimlen.

2009-01-06 23:36:35
Assi

aa, har besökt den där hemsidan ett par gånger :). Dock är den lite rörig, men men.

Det är många som säger att man ska börja med en kikare, fast då ser man ju inte ljussvaga saker, och eftersom att man håller i kikaren så är det lite svårare att hitta exakt det man söker efter. Ett teleskop är bättre, för man lär sig att använda det väldigt snabbt(!) och man kan se så mycket mer. :) man slipper att slösa pengar på en kikare och sen på ett teleskop. Men det är en smaksak, jag skulle definitivt börja med ett teleskop :)

2009-01-07 14:54:25
Thomas

Nja, det behöver inte vara sant att man ser mer ljussvagare saker i ett teleskop än en kikare. Jag har både en 25x100 kikare och ett 5 tums Maksutov teleskop och med dem ser jag svagare galaxer och stjärnhopar i kikaren än i teleskopet. Det beror på att teleskopets högre förstorning samtidigt gör bilden ljussvagare. Vill man ha ett teleskop som man ser lika svaga objekt som i en 25x100 kikare måste man nog ha ett teleskop på kanske 8 tum. Så har man inte tänkt köpa ett såpass stort teleskop rekomenderar iaf. jag en kikare. Däremot är teleskopet bra att se ljusstarka objekt som behöver stor förstorning, som t.ex planeterna och klotformiga stjärnhopar. Har man kikaren på ett fotostativ (som jag definitivt rekomenderar för kikare större än 15x70) så blir den mer lättanvänd. Det är också mycket behagligare att titta i en kikare då man kan använda båda ögonen och slipper blunda med ett. En annan sak är om tänkt sig astrofotografera, det duger inte kikaren till utan då måste man ha ett teleskop, men i så fall är det viktigt att tänka på teleskopet är monterat på ett väldigt stabilt stativ och har en bra motordrivning. (som kan kosta mycket mer än själva teleskopet gör)

2009-01-07 23:55:18
Assi

* jaa, det är ju sant :). jag har testat kikare en gång, och blev inte så nöjd. Men äh, det är en smaksak :)

2009-01-08 00:00:24
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: