Spana in månen imorgon!

Åååh, jag hittade en till nyhet nyss. Imorgon kommer fullmånen att vara extra stor! Detta betyder bara en sak, UT med teleskopet. JAG måste ut med mitt och titta på månen då. Så imorgon, 10 januari, kommer månen att vara extra stor.
Jag skrev om detta för inte så länge sedan. Månen kommer den 10 januari ligga i perigeum. Månen har inte en riktig cirkulär bana, det är mer elliptisk. Och därför befinner den sig som närmast jorden ibland. Och detta händer 1till 2 gånger om året. Precis när månen går upp ser den väldigt stor ut. Men detta är en illusion bara. Ju längre upp över horisonten, desto mindre.
Och jag som tyckte att månen var ljus ikväll. Imorgon kommer den att bli 30 % ljusare! Så detta betyder att jag ska UT med mitt teleskop och system kamera. Det ska fotas :D! Den kommer att vara helt rosa när den är vid horisonten :).
Det ska tydligen bli mulet imorgon. Jag får hoppas på att dom har fel. För ikväll var det inte alls mulet, och dom sa att det skulle bli det. Snälla det får inte bli mulet!!!

Kommentarer
christofer

Då ser vi fram emot ett knipa fina bilder på vår Luna! :-)

2009-01-10 09:36:24
URL: http://www.gakforumet.tk
christofer

Månen har precis gått upp och jag har nu för första gången fotat något astronomiskt objekt på himlavalvet!

Använde mitt snart 20-åriga studentpresent-teleskop och en vanlig digital pocketkamera. Pga av den ännu så låga positionen (nära horisonten) blev bilderna något "vågiga",pga luftens turbulens, men rätt så skarpa ändå trots förutsättningarna.



Kommer att göra några fler försök framåt kvällningen då den står högre på himlen och atmosfärens störningar avtagit.



Hur har det gått för dig, Assi (och er andra)?

2009-01-10 16:23:24
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

åh var roligt. Här är det så mulet, så man ser inte ens 1 cm av himlen :P Tur du hade där! lycka till

2009-01-10 17:14:36
christofer

Du hittar bilderna på f-book. :-)

Fler kommer som sagt senare!

2009-01-10 18:09:09
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

and I will take a look at them :)

2009-01-10 19:07:19
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: