Kina vs. Indien?

Hej igen!

Tänkte bara skriva ett snabbt inlägg, för jag måste sova egentligen. Imorgon 8.30 ska jag köra igen :).Tänk er, idag hade jag min första körlektion. Och jag fick köra i trafik! Inte runt ett parkeringsplats, utan i trafik. Det var hur kul som helst, och jag råkade göra en motorstopp mitt på vägen hehe. Men sen gick allt grymt bra.Fortsätter det så här så blir det körkort nästa månad typ;).

Och vad jag ser så har det inte hänt något speciellt när det gäller astronomi. Läste på Universe today att Kina bygger ett nytt teleskop. Och dom satsar stort, som alltid. Detta teleskop kommer att bli världens största radio teleskop. 500 peter i diameter!  Det kommer att heta Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope (FAST).
Ja, Kina och Indien konkurrerar nu. Kineserna har astronauter, medans Indierna skickar en satellit till månen. Nu bygger Kina detta teleskop. Undrar vad Indien kommer att hitta på härnäst. Kanske känner USA sig lite hotade.

God natt alla och glöm ej att köpa DN imorgon ;)


Kommentarer
Malin

Hej Assiye!

Öppnade tidningen i morse och läste söndagsprofilen (hoppas du haft ett härligt pass på magdansen...). Kul att läsa om en ung, målinriktad tjej! Tänkte att om någon så borde du kunna ge mig svar på en fråga som jag och min man har grunnat över senaste tiden.



Vår dotter, nu 7 år, har ett brinnande intresse för rymden, hon är enormt lycklig när det blir en klar kväll så vi kan titta på stjärnorna tillsammans och jämföra med hennes stjärnatlas. Hon har nyss börjat läsa om rymden i skolan och är eld och lågor över allt som finns att lära sig.



Hennes födelsedag närmar sig och vi tänkte köpa en stjärnkikare. Vår fråga till dig är: hur avancerat bör man köpa? Vi vill kunna se så pass mycket att det blir intressant, men inte komplicera själva användandet av kikaren... om du förstår..? Det finns ju en uppsjö av varianter, det är snårt att veta vad som kan vara lagom, vi vill inte "döda" intresset med en för svår tub, men vill heller inte bara att man ska se för lite. Att se Saturnus ringar tydligt måste ju vara en häftig grej!



Hoppas du har ett råd till oss och att du har tid med frågan.



Tacksam för svar,

Malin.

2009-02-01 12:10:08
Assi

Svar skickat till din mail:)

2009-02-01 20:09:17
Stjärnskådaren

Jag kan försäkra att det är en alldeles speciell upplevelse att se Saturnus ringar genom ett teleskop!

2009-02-01 20:39:12
Stjärnskådaren

För övrigt kan jag säga att jag är imponerad av Kinas planer på detta gigantiska radioteleskop. Undrar om det går att bygga så mycket större här på Jorden, eller om det är dags att bygga ännu större ute i rymden.

2009-02-01 20:40:47
Assi

Ja, jag är också väldigt imponerad. kan man inte bygga ett stort radioteleskop på månen? Det hade varit jättebra. Inget atmosfär som stör, och väderförhållandena är perfekta!

Vist är det en upplevelse för första gången!

2009-02-01 20:46:15
Jaggah

Hej Assiye! Söker efter låten som spelas i din reklam på tv.. hoppas att det går bra att jag skriver här, vet inte vart annars jag ska vända mig. Mvh Jaggah

2009-10-05 16:41:59
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: