Vad händer efter upptäckten?

Hej!

Läser en artikel på dailyastronomy.com. Enligt forskarna kommer vi att hitta liv på en annan planet dom nästa 4 åren.
Forskarna har hittat runt 300 exoplaneter, dock inga med liv. Men dessa upptäckter har skett under en kort tid. Därför är man övertygad, och snart hittar vi en jordliknande planet!

"We should expect that there are going to be many planets which are habitable, so probably some are going to be inhabited as well. Within about three or four years, there will be a press conference at Nasa headquarters and they will tell us just how frequently Earth-like planets occur and once we know that we will know how to take the next steps in the search for habitable planets"
Jag har tänkt på det här ganska länge. Tänk om vi hittar liv på andra planeter, som bakterier, ja kanske djur! Det hade varit helt fantastiskt, att se hur liv ser ut utanför våran planet. Men nästa problem är ju självklart hur man ska färdas till planeten. Tänk om vi hittar en som är flera hundra ljusår bort? Ingen människa kan färdas dit. Då stöter vi på nästa problem, vad ska rymdfärjor utrustas med för att kunna färdas snabbare? En hastighet som är nära ljusets?
Och en annan fråga, ska man skicka robotar dit, så att dom kan undersöka planeten? Vad händer efteråt, när vi har lärt oss allt om alla djur och växter där? Vi kan ju inte skicka dit människor.
Ja, det finns många frågor. Om ett par hundra år kan vi nog skicka människor till planeten. Då kanske man har nyfödda bebisar som robotar matar, och sen låter man dom växa upp i rymdfärjan? Låter kanske lite absurt, men finns det en annan lösning?

Nej, nu tänker jag skriva lite. Mitt föredrag står och väntar på mig;). Efter det ska jag övninsköra, om 3 timmar typ. och sen måste jag till observatoriet när jag är klar.Så vi syns ikväll!
ha det så bra!

Kommentarer
Stjärnskådaren

Visst vore det underbart om man hittade en planet med liv på! Speciellt en teknologiskt avancerad civilisation, då finns åtminstone chansen till kommunikation.



I framtiden blir det givetvis möjligt för oss att färdas mellan stjärnorna... det är jag övertygad om :)

2009-02-16 17:21:44
Alm

Jag tycker man borde pröva kärnreaktor som drivkraft plus att jag ser de nya fusion kraftverk som forskas fram just nu kan vara en nyckel till frihet, det är väl mer lr mindre det vi stävar efter på sätt och vis, och slippa känna att vi bara finns på en planet. Det är ju faktiskt ganska illa....men även om vi kommer i närheten av ljusets hastighet kommer det ta evigheter att komma till nya stjärnor/planeter. MEN kan vi inte forska fram så att vi kan frysa ner människor med flytande helium(3-5K) eller kväve(77K) och sedan på något sätt värma upp kropparna så att hjärnan och allt klarar sig. detta om jag inte minns helt fel skall fungera på mindre insekter?!



Men endå, vad säger att vi inte någonsin kommer kunna färdas snabbare än ljuset(Einstein förstås), men förutom han? plz inga negativa inställningar :P på det sättet kommer vi aldrig ifrån denna planeten^^

2009-02-16 19:05:06
Assi

håller med er båda :). jag har hört att man har frysit ner flygor. Kommer även ihåg att Illustrerad vetenskap skrev om detta en gång. Att man sätter människor i dvala. Det hade fungerat ! Fast vad händer med åldringsprocessen då? Man blir väl fortfarande gammal, iallfall cellerna. Aja, mycket forskning krävs, och vi är långt ifrån en bemannad färja till en okänd planet.

2009-02-16 23:10:40
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: