Expansion

Tjena alla!

Ingen uppdatering idag typ. Well, när jag kom hem vid 11.30 så somna jag. Sen var det bara att vakna och gå till dansen :). And now I'm home! 3:dje gången gilt. Vet inte vad det är för fel på blogg.se. Nej nu blir jag arg!
För det första, grattis till Galileo. Idag fyller han år.

Och för det andra, har ni någonsin tänkt på att universum expanderar? Att vi en dag kommer att kollidera med Andromeda galaxen. Kommer universum fortsätta att expandera? Eller kommmer den att dra ihop sig igen?
Det jag inte försår mig på är "The bigh chrunch". Forskarna menar att universum kommer att expandera, tills den börjar dra ihop sig igen. Expansionen upphör och allting dras ihop och blir som en omvänd Big bang.
Man måste räkna tätheten i unversum för att se om detta blir vårt öde. Nya beräkningar visar att vi kommer istället att expandera. Så vi vet inte riktigt vad som kommer att hända. Det konstiga är att vissa forskare tror att Big bang har skett flera gånger. Att universum har expnaderats, dras ihop til en prick, och sen exploderat igen (en ny big bang).
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Betyder det inte att all materia i galaxerna och stjärnorna är gammalt?
Äh, så komplicerat. Eller vad säger ni?

Sorry, men jag tror på keaktionismen. Kanske inte borde göra det som
en framtida astronom. Men vem bryr sig?

Kommentarer
Alm

mm The big Bang teorin är ju faktiskt inget annat än en vild gissning, men så de trodde det var, var det inte. Egentligen spelar det ingen roll något, nää va faan nu kommer man på dumma tankar juh. Men iaf så är jag skeptiskt till big bang. vart har allt uppkommit ifrån? ingenting säger dom, igenting exploderade, jaha? men om X= explosion så X * 0(ingenting) är 0.00000 så egentligen finns inte vi lr vadå?... nää ge mig något bättre att tro på mina vetenskaps män. så länge tror jag på musiken.



EN sak till, igenting kan ju öka i hastighet om det inte är något som driver på, någon kraft.



Mörk materia? vad är det, nånslags gas? me dont know and i dont care because is dosnt exicist for me. Jag tror det är påhittat lika mkt som de myter som skrevs för 2000 år sedan.

2009-02-16 19:20:18
Assi

men bib gang teorin är väldigt konstigt. Hur kan rums-tiden samt all materia ha bildats ur ingenting? Om man ställer en astronom den här frågan så säger han säkert att människans hjärna kan inte tänka i sådana banor. Vist kan vi det, men hjärnan accepterar inte det som är overkligt. Och bigbang är rena science fiction teorin ;D

2009-02-16 23:13:49
Lina

Själv tycker jag att teorin om att det redan funnits flera big bangs och big crunches låter rätt logisk! Som en studsande boll på en linje. Fast det är såklart lika svårt att tänka sig att det existerat oändligt många big bangs, som att det bara varit en. Vad kom före då liksom??



Nä, nog har jag funderat mycket på universums expansion, och en sak jag funderar på är det här med cosmic background radiation. Forskarna säger att det är det som är kvar av den enorma hettan och allt ljus som fanns direkt efter The Big Bang, och att det har spridits likformigt över hela universum, eftersom enligt de observationer man har gjort så är denna bakgrundsstrålning lika överallt och från alla riktningar, vilket isåfall skulle antyda att hela universum är likformigt.



FAST vi vet ju det att massan inte är helt jämnt fördelat, utan grupperat i en massa galaxy clusters här och där. Alltså innebär det att någon tid efter Big Bang måste massan som var helt jämnt fördelat ha börjat klumpa ihop sig, för att tillslut forma de galaxer och clusters vi har idag. Detta skulle då synas i bakgrundsstrålningen, eftersom massa ger gravitation som även drar till sig ljus, men man har bara hittat extremt små skillnader, och dessa små skillnader är inte i närheten av att vara nog stora för att kunna förklara grupperingen av massan i universum idag. DOCK så stämmer det om man räknar in den mörka materian som man fortfarande letar efter.



Det var dock inte det jag ville komma till, men jag visste inte hur mycket du redan visste om bakgrundsstrålningen. Det jag har funderat över, är hur forskarna vet att strålningen är lika överallt i universum? Hur kan dom fastställa hur strålningen är utanför vår galax till exempel?? Eller ännu värre, 10 miljarder ljusår bort!!?



Det kanske är så, att bakgrundsstrålningen skiljer mer utanför vår galax, eller mellan två galaxy clusters, medan skillnaden INOM galaxen är så fruktansvärt liten att den är näst intill omöjlig att upptäcka. Eller resonerar jag fel? :S



Haha förlåt förresten för den extremt långa kommentaren, jag tycker bara det är kul att skriva till någon som faktiskt är intresserad! :D

2009-02-19 01:14:48
URL: http://leajonsson.blogg.se/
Assi

hej hej!



Vist borde det vara så! Jo, det här med bakgrundstrålning har jag läst om tidigare:). Det sjukaste är att man vet att universum är runt 13 miljarder år gammalt, detta p.g.a att man han híttat galaxer som ligger så långt bort. Men tänk om universum är äldre?

Nej, inte säga förlåt :D. jag älskar när jag får låånga kommentarer. Då vet jag att mina läsare kan mycket + att jag själv lär mig något nytt när jag läser kommentaren :)

2009-02-19 12:35:42
Y. Santens

Det är gamla inlägg men jag ville bara lägga till att mörk materia som Alm nämner inte är en gas. Det är bara ett samlingsnamn för saker som de inte har identifierat än. Högst troligt okända partiklar som syns i ekvationerna (samma som lyckades förutspå partiklar som vi hittade) men som inte har kunnat bli hittade än. Det krävs nog högre energinivåer än vad vi har nu för att hitta dem.

2012-08-23 03:31:16
Y. Santens

Angående att uppstå ur ingenting. Allt det där är fortfarande olika hypoteser men om man följer en viss tankebana kan det vara möjligt beroende på andra faktorer (universums form t.ex.). Saken är den att världen på den minsta skalan blir styrd av kvantfysik. Och även i ett totalt vakuum finns det konstant kvantfluktuationer. Partiklar uppstår och förintar. En positiv och en negativ är det jämt. Därav är energisumman noll så det har inte uppstått någonting extra egentligen. Sådant händer på grund av Heisenbergs osäkerhetsprincip. Och det är en av sakerna som ligger bakom hypotesen med att uppstå ur ingenting.

Men det finns flera variationer. Bland annat att någonting som heter de Sitter-rymd är en bakgrund utanför rymd och tid där flera universum uppstår när de tar sig lös från den bakgrundsytan.
Som såpbubblor som tar sig flyter iväg. Stunden när det tar sig lös upplevs på insidan då som en Big Bang. Sedan utvidgar "bubblan". Den här lösningen skulle också kunna hjälpa med frågan varför entropin var så låg i början.

Hursomhelst, de vet inte än med säkerhet men försöker hitta mer för att se vilken hypotes som stämmer.

2012-08-23 03:53:06
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: