En dag med nyheter.

Hej hej!

Nu är jag tillbaka. Visningen gick jättebra, och oj vad vi har tur här i Gbg. Fint väder 2 dagar i rad. Inte ofta det händer ;).
Det fick bli Venus och Månen, för mer hann vi inte med. Älskar allas WOW reaktioner när dom ser månen för första gången.

Universetoday och Populär astronomi har skrivit om den nya planeten. Den som satelliten Corot har hittat. Jag kommer ihåg när jag var på Malcolm Fridlunds föredrag. Han pratade lite om detta projekt, mycket intressant.
Läs mer om planeten  hos populär astronomi. Säger bara GOOD job ESA♥.
Och ännu bättre nyheter. Dilek har blivit astronomi intresserad, det märker jag. Detta pga. att jag snackar om astronomi dygnet runt. Hon sms:ar mig alltid när hon hittar en nyhet.

Iransk satellit i omloppsbana.  DN idag

VÄRLDEN Den satellit som Iran sköt upp på måndagen har nu gått in i en omloppsbana runt jorden, uppgav landets myndigheter på tisdagen. Syftet med satelliten uppges vara att förbättra telekommunikationer och övervaka naturkatastrofer. Landets utrikesminister Manouchehr Mottaki försäkrade på tisdagen att Iran enbart har fredliga avsikter med satelliten, rapporterar SR Ekot.

Wow säger jag bara. Viste inte ens att Iran var ett "astronomiskt land". Good luck till er!

Och jag vet inte hur det är med er. Men jag blir alltid filosofisk när jag använder teleskopet, eller tänker om astronomi ;).
Detta har jag tänkt på väldigt länge. Dock är det inte något astronomiskt, but still.

Jorden har ju plattor, som rör på sig. Om man nu tar bort exakt ALLT som finns på jorden, alla bilar, båtar, berg, människor, djur och hus. Man låter bara jordens plattor vara kvar. Höjs vatten och jord-nivån då? Jag tänker på Arkimedes princip. Eller händer det ingenting? Hmm, vad tror ni :)?

Imorgon ska jag och Dilek simma. Så det blir ett inlägg först när jag är tillbaka :)
Dags för mig att sova. God natt alla läsare!


Kommentarer
christofer

Även om man tar bort allt som människan har skapat, inklusive sig själv, så tror jag att det är förhållandevis så försvinnande lite i vikt som tas bort att det inte märks.

2009-02-04 00:15:01
URL: http://www,gakforumet.tk
Henrik

Det borde den ju göra, fast jag tror inte det blir nån större skillnad... Får räkna på det där! =)

2009-02-04 02:47:24
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

precis :). Tror inte heller att det blir så mycket skillnad. Men på vissa länder skulle man kanske kunna märka det. T.ex. Nederländerna ? :)

Räkna på det, och give me an aswer :D!

2009-02-04 10:47:29
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: