Explore other worlds.

Heej alla!

Är jättenervös! Idag ska jag ju filmas, men det jag är nervös över är att jag ska guida Hvitfeldtska elever och att min gamla lärare kommer. Hoppas att jag inte stammar så mycket när jag pratar:P.

Hittade en kul video. Tror ni att det kommer att bli så här på Mars någon dag? Nja, kanske inte delen där utomjordingarna kommer och plockar upp saker. Men vad vet ju aldrig ;).


NASA har iallafall bestämt att skicka sonder till planeter förutom Mars. NASA och ESA har nu bestämt att skicka sonder till Jupiters fyra största månar. Man planerar även att skicka sonder till Saturnus' två största månar.  Detta kommer att ske runt år 2020.
Detta uppdrag kommer att kallas för Europa Jupiter System Mission and the Titan Saturn System Mission,  är ett samarbete mellan NASA och ESA.

"This joint endeavour is a wonderful new exploration challenge and will be a landmark of 21st Century planetary science"

Mer information hittar ni på NASA's eller ESA's hemsida. Jag tycker att det är bra att dom samarbetar mer och mer. Förut fick NASA all ära, dom upptäckte allt och vi i Europa fick aldrig någon riktig "breakout". COROT upptäckt var dock något stort, som ESA borde vara stolta över. Jag blev dock väldigt glad när jag läste det. Men ett samarbete är mycket bättre. Nu kan man slå ihop alla pengar och få en större budget. NASA's och ESA's ingenjörer kan nu samarbeta och öka kunskapen mer. Samtidigt samarbetar människor från olika länder, med sin kultur, vilket visar att det inte alls är någon problem. Bara att säga lycka till :).

Dags för mig att "plugga" lite astronomi. Ska läsa lite snabbt om planeterna. Efter det till stan med Dilek, och sen till observatoriet. Wish me good luck!



Kommentarer
Stjärnskådaren

Visst är det bra att vi samarbetar mera nu? Jag läste samma sak på Planetary Society's blog i morse. Mycket goda nyheter! Tydligen ska NASA ansvara för sonden till Europa, och ESA ska fixa sonden som ska till Ganymedes. När rymdprojekten blir allt större och mer komplicerade måste vi arbeta tillsammans, vilket jag tycker är positivt. Det är precis vad den här världen behöver!

2009-02-19 14:45:20
Christian Vestergaard

Assi, när kan man se dig på TV?? I kväll eller??



Vh Christian V.

2009-02-19 16:35:41
Raghid

då får jag åka på semester där då :)

2009-02-19 16:49:23
URL: http://raggee.blogg.se/
Lina

Hej Assi! :) Du har blivit utmanad, kolla in min blogg för att se vad du har fått för uppdrag! :)



Hoppas förresten att det har gått bra för dig idag.



2009-02-19 22:03:18
URL: http://leajonsson.blogg.se/
Assi

Yes, verkligem bra att dom samarbetar! Vem vet vad vi kommer att uppnå med ett ESA/NASA projekt. Fler sådana tack :)!

2009-02-20 13:13:20
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: