Kepler mission.

Good morning alla!
Jag är vaken tidigt, som vanligt :). Nu har jag inte följt astronomi nyheterna på länge, så jag är väldigt efter :P.

Snart ska Kepler Mission skjutas upp. En satellit som ska söka efter liv på andra planeter. Planeterna den kommer att söka efter ska vara runt jordens storlek. Vill ni läsa mer om här . Jag kommer själv att arbeta med sånt här när jag blir äldre. Men låt oss säga att man hittar en jordliknande planet 1000 ljusår bort. Vad ska man göra då? Skicka signaler till planeten och hoppas på att det finns intelligent liv som kontaktar oss tillbaka? Vi kan absolut inte resa till en sådan planet. Kanske om 100 år. Den närmaste exoplaneten ligger runt 11 ljusår bort, och är jupiterliknande.
Aja, bara att önska lycka till :). glömde säga, 6/3 är det lift off!



Just det, jag måste fixa en logga till mina t-shirts. Jag ska ju undervisa om 1 månad typ, och behöver trycka t-shirts med astronomi året 2009 + observatoriets logga + min egna logga. Och jag tror att jag vet hur den ska se ut. Tråkigt att jag inte har ett bildredigeringsprogram, men jag har gjort underverk med Paint tidigare. Så no problem! :)
Har några idér iaf :)

Kommentarer
Raghid

ladda ner GIMP eller PIcasa3. Dem är grtais och jättebra :)

2009-02-28 10:26:29
URL: http://raggee.blogg.se/
Assi

Tack, det ska jag testa :)

2009-02-28 11:23:06
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: