Om klimat och rymden.

Good morning!

Jag tycker att mycket är intressant, astronomi är en sak som jag gillar (daah). Sen är det klimatfrågor också.
Esa skrev en artikel om klimatet i rydpolen för några dagar sen. Varför inte ta upp det här också? Detta är trots allt en inte bara astronomi blogg, men astronomi dominerar iallfall ;).

Antarktis blir också varmare - ESA:s CryoSat 2 i rättan tid.

Man har sett många bilder där man ser hur isen på nordpolen smälter. Före och efter bilder, där man lätt blir rädd över det man ser och undrar vad som kommer att hända i framtiden.
Forskarna och många andra har trott att isen på antarktis inte alls smälter, att temperaturen alltid är kall där. Att det t.om. blir kallare där. Men dom hade fel. Ska kopiera några delar av artikeln. Väldigt intressant är den.

Men en nyligen publicerad genomgång och analys av alla tillgängliga data, såväl från satelliter som från markstationer visar nu att även Antarktis blivit varmare. Närmare bestämt har kontinenten som helhet blivit ungefär en halv grad varmare under de senaste 50 åren, och följer därför i stort sett utvecklingen för resten av klotet.  Det finns flera problem med att observera vädret i Antarktis inre. Ett är att inlandet är extremt otillgängligt. Ett annat är att det just ligger så nära Sydpolen.  - Förutom de allmänt dåliga förhållandena så är det dessutom svart halva året. Så det är ingen som faktiskt sett vad det är för väder där på vintern, säger Per Holmlund. Dessa problem gör satellitdata kanske ännu mer värdefulla än för andra områden. - Satellitdata är oerhört värdefullt för att fylla ut mellan de få fasta stationer som faktiskt finns, fortsätter han.

Nu analyserar man data från satelliter och har kommit fram till att temperaturen har höjts där med.
Man tänker skjuta upp en ny satellit iår, som heter CryoSat . Det är ett ESA projekt. Denna satellit kommer att göra bilden klarare av situationen i Antarktis.

CryoSat kommer att mäta höjden på polarisarna, både de som flyter på haven och de stora inlandsisarna på Grönland och just Antarktis. Det gör att det med mycket större noggrannhet än tidigare kommer att gå att se effekterna av temperaturförändringar i polartrakterna.

Jag är säker på att om den här temperatur ökningen fortsätter, då kommer kanske jorden att få ett samma öde som Venus. Vi släpper ut väldigt mycket växthusgaser och om någon miljon år så kommer jorden vi människor inte klara av hettan. Fast får vi fler miljövänliga bilar så kan detta ändras, speciellt där det är tätbefolkat. Elbilen är något som jag verkligen har fallit för. Tänker köpa en elbil, eller en miljövänlig bil.

Jag kommer även ihåg när en gymnasie elev frågade mig varför man åker till rymden. För att forska sa jag, men hon stod fortfarande där med ett frågetecken över huvudet. För att undersöka om det finns liv på andra planeter, för att kanske kolonisera månen en dag. Fortfarande ett frågetecken ;). Vad säger ni, varför åker man till rymden egentligen? Är rymden en lyx vi inte har råd med.

Vet ni vad jag vill göra, eller önskar. Att jag fick designa STS-128 mission patch - Christer Fuglesangs team. Gud vad jag vill göra det. Har 1000 idér som bara väntar på att ritas på ett papper.

Att resa till Mars är inte en lyx som vi inte har råd med- det är en nödvändighet som vi inte har råd att vara utan.- James Cameron, 2001. (tagen ur Ella Carlssons bok)

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: