Rymdskrot

Tjena alla!

Jag läste att Phil Plait har fått massa mail från människor som har sett eldklot på himlen. Nu på Aftonbladet kan man läsa att flera i Texas har sett eldklot brinna upp, och det är faktiskt vrakdelar från satelliterna som kolliderade för ett par dagar sen. Dock brinner allt upp i atmosfären, vilket är bra.
NASA tror även att bitarna kan vara ett hot mot ISS. Och vissa bitar jag nu bli "satelliter" och kollidera med andra, riktiga satelliter. Oj, what a mess! Här har ni en länk till en video. Någon som har filmat "eldkloten".

Se ya'll later ;)

Kommentarer
Alm

jag tänkte på det imorse, klarar ISS av kollision med stora delar av skrotet? i mina tankar så borde det bli stansade hål i skrovet, när förstora bitar kommer?!

2009-02-17 06:01:53
Tobias

Jag läste för ganska länge sedan att rymdskrot började bli ett allvarligt problem för "användbara satelliter". Har de hittat någon lösning än?





Få fler läsare: http://www.viraltrafik.se/?Timetwister

2009-02-17 08:35:32
URL: http://skarpasinnen.se/blogg
Assi

det värsta som kan hända är att bitarna träffar andra satelliter och skadar dom också, så att det blir ett berg av rymdskrot runt jorden. ISS skulle nog inte klara av det! Jag tror inte att det finns någon lösning. NASA hoppas nog på att allt brinner i atmosfären

2009-02-17 11:26:04
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: