Nyhetsbrev

Hej hej!

Ja det får bli ett inlägg iallafall. Ska möta Dilek om 30 minuter typ ;).
Har ni förresten läst Christer F. nyhetsbrev? Jag följer dom varje gång. Läs han senaste hos ESA ♥ .  But wait a minute. Det här skrev astronauten :

1. STS-125 (rymdfärjan till Hubble) 12/5 med en räddningsfärja redo på den andra startplattan. STS-127 13/6 och vi skulle nog kunna starta 6/8 (nu vårt helt officiella datum). Ares-testuppskjutning sent i augusti.

Han ska skjutas upp den 6 Augusti ju! Besöker man hans hemsida (länk på bloggen) så står det 175 dagar kvar. Men då är det ändrade planer, 6/8 är det officiellt. Då kan jag besöka hans resa, se det live och allting :D. GODA nyheter!

Foto: ESA

Och jag har tänkt på det här med astronaut yrket. Jag tänker definitivt ansöka när jag har tagit examen. Värt att testa tycker jag. Ha det så bra. :)


Kommentarer
Henrik

Måste bara tipsa om denna, ifall du inte sett det redan:



index0.html" rel="nofollow">http://www.esa.int/esaSC/SEM7G6XPXPFindex0.html

2009-02-04 12:09:01
Assi

länken funkar inte :S

2009-02-04 12:14:35
Henrik

D'oh!! =)



http://www.esa.int/esaSC/



klicka på den översta artikeln...

2009-02-04 12:16:05
Adam

Ang astronautyrket så skadar det väl inte att testa, men du sållas nog bort rätt snabbt med "bara" en civilingenjörsexamen, tyvärr :P. Utan du får nog räkna med att doktorera(~2år) i något fysikrelaterat först om du ska ha en ärlig chans. Kan, som jag har fattat det, tillkomma licenciatexamen (2 år) som ett förstadie till doktorandperioden på vissa universitet, men är inte så insatt.



Mycket jobb, men det är nog värt det flera gånger om ifall du lyckas :)

2009-02-04 19:10:55
Assi

Hej Adam!

Yes, I know. Jag tänker söka till astronaut yrket runt 30 års åldern :). Tänker utbilda mig först ;)

Ha det så bra!

2009-02-04 20:10:41
Stjärnskådaren

Annars kan du bli pilot och gå vidare till att utbilda dig till astronaut för något kommersiellt rymdbolag som Virgin Galactic eller nåt...

2009-02-05 09:25:01
Assi

aa, det kanske skulle gå. Men jag vill vara i ISS och forska. Inte skicka rika rymdturister på en 30 minuters färd till rymden.

2009-02-05 10:04:40
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: