Kunde iallafall se Orionnebulosan.

Hej igen!

Snacka om att jag blev lite besviken när vi skulle se på Saturnus. Märker att mitt teleskop inte är så bra som jag trpdde att den var. 180x förstoring räcker inte! Vi tittade på Plejaderna, månen och Orionnebulosan.Men Saturnus var bara en lite prick med en liten ring i mitten. Fasen vad besviken jag blev!!
Aja, en snäll person ska endå köpa ett nytt teleskop till mig, så denna gången får det bli ett dyrt och grymt, med en go to handkotroll! Dock blev jag glad att jag hittade Saturnus på första försöket. Det är otroligt hur mycket jag har lärt mig om stjärnhimlen efter att ha jobbat på observatoriet i snart 2 år :) Gött! Får hoppas att det blir grymt väder den 26:e februari, då kometen Lulin är under Saturnus. Då ska jag hålla i en privatvisning för mina vänder, i observatoriet ;)

Gooood night!

Kommentarer
Stjärnskådaren

Det var ungefär så jag såg Saturnus första gången också, en liten planet men med ringarna väl synliga. Det var ändå en överväldigande syn!

2009-02-09 07:00:25
Assi

Jag blev väldigt besviken. Nu vet jag vilken stor skillnad det är mellan mitt teleskop och observatoriets Newton teleskop. På observatoriet kan man se en stor planet med ringar.

:)

2009-02-09 09:36:24
christofer

Man kan inte få allt här i världen...! ;-)

Jag kan bara se Venus som en lite större prick med viss avfasning vid "halvmåne"...

2009-02-09 20:58:23
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

man måste köpa ett riktigt dyrt teleskop för att kunna se något, vilket är tråkigt:(. kan dom inte bli billigare nu ;D?

2009-02-09 22:01:52
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: