Himlen har mycket att erbjuda!

Heeej alla!

Sitter och lyssnar på musik. Vad utmattad man blir efter en hård träning ;).
Idag är der underbart väder, och jag har bestämt mig för att ta vara på sådana dagar. Därför ska jag ut med Dilek och Sumeya, och titta på vad himlen har att erbjuda. Orionnebulosan, Venus, Saturnus, Månen och Plejaderna.
Äntligen får man lite användning av teleskopet!

Astronomy should be a subject in schools: Astro, så lyder titeln till en grym artikel.

Rourkela (PTI): Eminent scientist and internationally acclaimed astro-physicist Prof J V Narlikar has underlined the need for introduction of astronomy as a "proper" subject in the school syllabus.

"Injustice has been done to astronomy. Instead of making it just one chapter in geography, astronomy should be given much importance in India", Narlikar said during his interaction with a large gathering of school students here on Saturday night.  Stating that astronomy is becoming popular day by day in the country, youths having interest in the subject have a bright future if they pursue this science as a career, the Padma Vibhushan awardee said.

He advised the students interested to work in the field of astronomy to sincerely study mathematics and physics.

Narlikar, known for his work in cosmology and championing the models alternative to the popularily belived Big Bang models, said astronomy was quite interesting and one can work in optical, radio and x-ray astronomy.

In astronomy, there are many interesting questions to be solved. Young students can take it as a challange to solve it, the M P Birla and Kalinga-UNESCO award winner scientist said.

Narlikar was here to attend various programmes of Orissa Rationalist Assocation (ORA).

Helt rätt! Eller, det borde iallafall vara en valbar kurs. Vi hade astrofysik på gymnasiet, det var en valbar kurs. Självklart valde jag det, och bara längtade till Chalmers' salarna och astronomin vi skulle lära oss.
Men guess what, jag var den enda i skolan som valde den här kursen. Man kan ju inte undervisa en student, så det blev ingen astrofysik kurs för mig. Tråkigt tycker jag!!! Och självklart ägnar vi lite tid åt astronomi. Läraren skippade t.om. astronomi delen på fysik lektionerna. Men jag var nog den enda som blev ledsen ;)
Nä, nu ska jag titta på kalla fakta igen! Dom i Ungern var harmlösa, men jag kan gissa på att Kina är 100 gånger värre!
Efter det ska jag ut! Vi ses senare!

En sak till, jag tror inte att så många skulle vara med i utlottningen. Men flera har mailat mig med det rätta svaret ;D Och många kommentarer också :) Skoj!

Så här kommer Saturnus att se ut ungefär. Ringarna kan i kant.

Kommentarer
GULLEFIA

Håller med till 100% ;)

kram ♥♥

2009-02-08 19:45:33
URL: http://gullefia.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: