Sett några stjärnfall?

Hello alla!
Kom hem för 1 timme sedan ungefär, lite tidigare än vad jag hade förväntat mig. Men vi beslöt oss för att åka hem. Imorgon ska jag bjuda hem alla igen, och på Fredag är det good bye Gbg!

Har ni förresten sett några "stjärnfall" idag? Ni vet väl att det inte är stjärnfall, utan småstenar som brinner upp i atmosfären pga. friktionen mellan stenen och luften? Här är det väldigt mulet, och jag har tyvärr inte sett en endaste Perseid. Men fler tillfällen kommer i framtiden. Jag har missat mycket tack vare Göteborgs väder, en månförmörkelse bland annat. Men det får man tåla ;) . Sen så finns det ju en chans imorgon också att se några.

Besökte NASAs hemsida (vilket jag gör 15 ggr per dag, minst) och hittade fina bilder som MRO har tagit. MRO står  för Mars Reconnaissance Orbiter, vilket är en satellit runt Mars. MROs fina kamera High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) har tagit den här bilden. Ja, NASA gillar lååånga meningar och att sedan förkorta dem till något fiffigt. Kratern ni ser på bilden heter Victoria Crater , en ganska känd krater som har fotats ett par gånger. Den här bilden är definitivt mer detaljerad.  Man ser hur all "sand" (snarare rost) har kastats upp och bildat detta vackra mönster. Mer om kratern kan ni läsa hos NASA.

Åh, så otroligt vackert!

Sen så har jag haft besöksrekord här i bloggen. Strax över 200 besökare idag, vilket jag inte har haft tidigare. Välkomna alla nya läsare! :) Hoppas att ni stannar. Med detta sagt vill jag säga God Natt. Är sugen på något gott, så ska ta och laga något. Och jag vet, klockan är 23,30 ;).  Imorgon har jag en stressfull dag framför mig.

Kommentarer
David-smygfotografen

SV; Haha :)



Har tyvärr inte heller sett någonting, moln kan jag se men det är ju inte direkt vad man är ute efter en dag som denna! Tror nog att jag kommer länka dig i min blogg sen för saker som det här är verkligen inte många som känner till, och det är verkligen något man fastnar för efter att ha sett det en gång, keep on! ;)

2009-08-12 23:39:04
URL: http://smygfotografen.blogg.se/
mattias

Jag har sett de 2 gånger idag bor i luleå om de skulle va intressant att veta ;)

2009-08-13 04:39:48
URL: http://vhmp.blogg.se/
Tompa

I Linköping såg man stjärnfallet ganska bra. Stannade ute en kvart ungefär vid halv ett och såg väl tre ganska stora och en hel del smågrus (som man egentligen inte är säker på om man såg eller trodde sig se).



I Luleå är vädret bättre (i ett astonomiperspektiv) än i Götet..

2009-08-13 08:43:20
Assi

* Fan att man inte bodde i Luleå igår då! :(

Kul att ni fick se några. Det är alltid häftigt att se ett stjärnfall, speciellt riktigt stora*

2009-08-13 09:46:34
Anki

Hej Assi, det märks att du inte kan så mycket geologi eller kemi. Ett tips för astronomer är att läsa kuser i geologi och kemi för annars är ni ganska "lost" när det gäller vad som försiggår på planeter (inklusive Jorden) både i bergrunden, ytskikten och atmosfären...

2009-09-03 13:45:48
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: