Meteorregn ni inte vill missa kanske?

Hej!
Sitter här på stolen som fick mig att välta baklänges och slå axeln ur led :P Stolen gav mig också en blåtira, som syns från hundra meter. Klarar inte av att hålla mig ifrån bloggen, så jag uppdaterar. Gör det med min vänstra hand, tack gode gud att man har en (även om den inte används så ofta hehe). Blir en kort uppdatering, för axeln gör ont!

Läste på Populär Astronomi att min farbror Christer Twittrar! Självklart följer jag hans sida! http://twitter.com/CFuglesang är länken. Snart åker han upp!! Glöm inte att besöka LTU efter resan Christer! :)

Gunnar från obset mailade mig för ett par dagar sedan. Så här skrev han:
Natten mellan den 12 och 13 augusti färdas Jorden in i ett moln av grus från kometen Swift-Tuttle. När kometen kommer nära solen tinar isen den är gjord av. Samtidigt lossnar stoftpartiklar av några millimeters storlek. I sin bana runt Solen passerar kometen nära jordbanan. Det är när Jorden sedan åker in i detta område med sand som vi får denna årliga meteorskur. Som mest kan antalet meteorer komma upp i över 50 st i timmen, vissa år betydligt fler. I år kommer dock månens uppgång, kl. 21.11 att försämra sikten en del. För att få mest ut av skuren bör du befinna dig på en mörk plats. Sätt dig i en solstol, liggande, med benen åt öster. Flest meteorer blir det från midnatt till gryningen. Tänk åp att det är mycket dagg så här års och att man blir rejält blöt av att ligga ute länge på kvällen.

Jag ska självklart till obset, måste ju göra det för jag flyttar ju om 6 dagar. Självklart är observatoriet öppet för allmänheten den dagen.dörrarna är öppna mellan 20.00-22.00. Kostnad: 50 kr för vuxna, 30 kr för barn.
Ska passa på att titta på Jupiter också, det var 1 år sedan jag gjorde det med ett teleskop :). Och se på månen en sista gång. Gud vet när jag får se den igen genom ett teleskop.

Nä, nu ska jag stänga av datorn. Det gör mycket ont, kanske för att det är andra gången samma axel hoppas ur led :(
Ciaooo!

Kommentarer
Elin

Jag såg på googles icon att det var meteorer på så jag började söka och tydligen så är det i natt vad roligt.

Kan man se regnet med egna ögon?

2009-08-12 17:32:02
URL: http://vampirecupcake.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: