Vi börjar dagen med...

Good morning alla!

Å vad jag känner mig trött. Satt och pratade astronomi med Henrik till halv 2. Till slut sa jag hejdå, för annars hade jag kunnat prata till morgonen. Tänkte bara börja med en bild. Universe today har den. Men varför ska ni besöka deras sida när jag visar samma bild ; )? Jag funderar över när ESA en dag ska ta sådana här fina bilder. NASA gör ju allt! Aaah, väntat tills jag en dag blir chef.
Iallafall, bilden är en Cassini bild. Saturnus' rignar är inzoomade och dom är otroligt vackra. Den där stora skuggan är en månes skugga! Men sen så finns det lite saker i mitten, nästan som att det fattas stenar just där.


Dom där sakerna i mitten är också skuggor, tro det eller ej! Från mindre månar. Månar som ligger mellan rignarna kalls för Herde ringar. Dom håller ringarna separerade och "dammsuger" upp allt onödigt. Helt fantastiskt, att det är skuggor!

Sen hittade jag en hemsida :). Här står det när meteorregn kommer att ske. 21-22 April kommer man kunna att se meteorer träna igenom atmosfären och brinna upp. Håller tummarna på att det blir GREAT väder! Länk

Ni får ha en trevlig måndag! Ute är det soligt och varmt, därför ska jag grilla med Dilek och Sume ;).Det blir mina goda sis kebab och sen ska vi avsluta med vattenpipa. Perfekt!   Ses innan jag åker till observatoriet!

Kommentarer
Raghid

åh hade bilden varit färgad hade den säket varit vackraste :), men vad menar du me "damsuga"?, menaru att månarna drar till sig stenar och sånt som skulle förstöra ringarnas utssende eller?



(ps. spara kebab te mej) glöm inte :(

2009-04-13 13:31:12
URL: http://raggee.blogg.se/
Henrik

Här i Lule är det tokfint väder...varmaste dagen hittills (11 plusgrader!) och strålande sol. Blir sugen på att dra fram grillen trots att det är mängder med snö kvar :P Kanske får se lite meteorregn ikväll...

2009-04-13 13:52:48
Assi

heheh :D eller hur. den hade varit jätte fin då!

aa precis, dom drar till sig alla stenar som ligger i deras bana :). ehhehe, ja jag har spratat åt dig ;D. Kyckling/tomat/lök/paprika/fårkött- kebab. gott!!



herregud, SNÖ?! har snön inte smält än ahaha gud!

2009-04-13 17:15:18
Raghid

åh ja blir sukten när ja läser:P, ja asså det finns många parfymer som e goda, men det e ju BRITNEYS, och det e typ godis, vill dricka den ist för att spruta på kroppen x)

2009-04-13 18:46:52
URL: http://raggee.blogg.se/
Henrik

Det är väl sisådär 3-4 dm kvar på sina håll och stora snöhögar som smälter långsamt. Men vägarna är torra och solen värmer, så det är ju vår, om än en norrländsk sådan ;)

2009-04-13 20:24:04
Stjärnskådaren

Men ESA och NASA har ju börjat planera för nästa missions till både Jupiter och Saturnus. Tyvärr tar det så lång tid innan de blir verklighet, och det är under förutsättning att de får pengarna av regeringarna... en av de svåra sakerna med rymdutforskning, kan jag tänka mig.

2009-04-16 12:15:13
Assi

Aaa, jag läste om det. :)

2009-04-16 16:24:57
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: