Mars och galaxer.

Hejsan alla!
Igår övade jag på föredraget i flera timmar. Det sitter nästa i huvudet. Behöver bara öva lite till. Imorgon gäller det!!
Ibland kan jag sitta och funder över, hur jag en dag studerade solfläckar som 13 åring till föreläsare i Universeum. God it feels great!

Jag blev likt Robert Cumming (Popast.nu) shockad när jag såg den här bilden.  Ni vet ju hur galaxhopar ser ut, dom är lite urspridda men samtidigt är dom nära varandra vilket klassar dom som galaxhop. Den här bilden är både fin, rolig, konstig, har en wow faktor och..jag vet inte vad jag ska säga. En väldigt konstig galaxhop.

Läs mer på Universe today. Vist är det vacker, men samtidigt konstigt?

Sen så ska min föreläsning handla om liv i andra planeter. Jag kommer att ta planeter Mars väldigt många gånger. Det här projektet ska jag prata om b.la. 6 astronauter som ska vara inlåsta i en helt isolerad omgivning i 105 dagar. Detta för att se hur dom beter sig osv. För vi kan inte skicka människor till Mars om vi inte vet om dom klarar av att isoleras. 105 dagar är ingenting om man jämför med en Mars resa som tar runt 2 år.
Universe today har skrivit om det, det har även ESA gjort (dom leder projektet). Så läs mer om ni är intresserade.


Sen är jag lite sur. Mitt bankkort är gammal och funkar inte. har många skador på remsan b.la. Då ville jag designa mitt enga kort (det kan man göra som Swedbank kort), så jag valde att ha orionnebulosan som bild. Men dom godkände inte det. Tydligen kan man bara välja saker som liknar någonting, orionnebulosan är ju bara gas i olika färger.
Frågan är, ska jag t ESA.s logga som design? Jag ska ju jobba där en dag, det vet ju alla ;)  Oj, nu såg jag att logo:n inte är tillåtna. Vad är tillåtet DÅ?! herre gud
Ha en bra dag alla!

Kommentarer
Lina

APRIL APRIL HAHA

Den där köper jag inte :P

2009-04-01 19:42:47
URL: http://leajonsson.blogg.se/
Alm

har för mig att rover farkosten tog det ca 7 månader för att nå mars?

2009-04-04 19:57:18
Assi

Ja, det kan nog stämma. Men med dagens rymdfärjor skulle det ta ungefär 2 år :)

2009-04-05 12:04:31
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: