Kan religion och vetenskap samarbeta?

Hej alla!

Sitter och tittar på Simpsons. Nu är jag klar med Ryaskolan. Eleverna ska bara få ett prov nästa vecka. Äntligen, 12 astronomi lektioner! Och roligt har det varit också, jag bara älskar det!
Kommer ihåg när jag och min före detta NO lärare pratade om religion och vetenskap. Hon tycker att religion och vetenskap kan samarbeta, men jag tycker att det är lite svårt. För det är ju två helt olika grenar i livet. Däremot tycker jag att man kan vara troende och samtidigt tro på fysikens lagar.  Iallafall, hon gav mig en bra hemsida som jag tycker att ni kan besöka. http://www.speed-light.info/. Här tar dom upp fysikens lagar och samtidigt visar dom verser ur koranen och bibeln som "stödjer" teorin. Vi kan ta ett exempel:

According to the Quran, only the lowest heaven has visible light. This means that this Dark Matter exists in the six Heavens superimposed above the lowest one. Also according to the Quran, each of these remaining six Heavens is of a different type and each has its own planets like Earth:

Quran 65.12] Allah is the one who created seven Heavens and from Earth like them (of corresponding type); [Allah's] command descends among them so that you may know that Allah is capable of anything and that Allah knows everything. 

Jag tycker att det här är otroligt intressant. Pratade med en duktig fysiker idag när jag var på Ryaskolan. Han visade en formel, som beskriver andar. Att dom är plasma och att om något hade nått ljusets hastighet hade den vägt över 7 gånger sin normala vikt. Jag kan visa formeln och allt när jag får en presentation av den nästa vecka :). Det var otroligt intressant! Och hemsidan är jättebra, allt som du söker efter finns där!  Det här är så intressant, så jag tänker fördjupa mig i detta!!

About the first day (Big Bang), Allah says:

Do not those who disbelieve see that the heavens and the Earth were meshed together then We ripped them apart? And then We made of water everything living? Would they still not believe?
About the expanding universe, Moslems say that Allah told them about this expansion 1400 years before it was discovered:
And the heaven, We built it with craftsmanship and We are still expanding.
Scientists just confirmed the existence of "Dark Energy", a mysterious repulsive force that acts in opposite to gravity


Kommentarer
Frida Stenebo

Jag tycker också att det är ett mycket intressant ämne! Jag är själv kristen och tycker att min tro kompletterar perfekt och är en stor motivation i vetenskapen för mig^^

2009-04-30 23:11:37
URL: http://fridafredag.wordpress.com/
Assi

Same same. Håller med ;D. fast jag är muslim då

2009-05-01 10:03:51
Stjärnskådaren

Religion har ibland en hel del att säga om universum och världen, och om många av dessa saker vore sanna, så skulle vårt universum vara mycket annorlunda.



Till exempel så är det klart att ingen av de skapelsemyter som vi har hittat på är sanna, och ingen mytologisk modell av hur universum är uppbyggt heller. Det enda sätt vi har att lära oss om världens uppbyggnad är genom den vetenskapliga metoden.



Med religion kan man hitta på vad som helst, vilket också skett. Se bara på hur många olika "kosmologiska" modeller och skapelseberättelser som finns. Eller för den delen alla andra märkliga saker som det talas om i många religiösa texter. Om de inte är svårtolkade så är de icke falsifierbara eller så har de falsifierats.



Inom vetenskapen däremot, är man begränsad av de data man har. Som Neil Shubin sade "We're constrained by the data." Om alla metoder vi har att bestämma åldern på olika saker tyder på att Jorden är 4.5 miljarder år, och universum runt 13.7 miljarder år, då är ju det man får arbeta efter. Vissa tolkningar av Bibeln säger att universum är 6000 år, vilket inte kan stämma, eftersom det motsägs av observationer av verkligheten. Samma med skapelsemyten i första Mosebok, det är ganska uppenbart att det inte beskriver verkligheten. Universum och allting i det skapades inte på en vecka, till exempel.



Skepticism, och Ockhams rakblad är alltid en bra början för oss vanliga människor. Vad gäller existensen av gudar, så är det ganska omöjligt för mig att tro på det. Inga bevis för existensen av någon gud från någon religion, det är svårt i alla fall för mig att blunda för. Så jag har ingen anledning att tro på att Odin verkligen existerar. :)

2009-05-01 20:17:31
Assi

* Bra kommentarer där! Håller med dig, speciellt det där med att jorden skapades i 1 vecka. Lite svårt att tro. Däremot tror jag att det finns en högre makt, någon som vi inte kan se. Det finns t.om. över 5 dimensioner i rymden, något som den mänskliga hjärnan inte kan begripa. Men man kan väl säga att religion och vetenskaps är två olika saker. Antingen tror man på det ena, eller så tror man på båda två (vilken kanske blir svårt när man kommer till vissa teorier).

2009-05-01 23:02:32
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: