Lite fel på LHC.

Good morning!

Sitter och lyssnar på musik. Snart ska jag möta upp Dilek i stan :) Men innan det ska ni få ett inlägg så klart.

Följer ni LHC, ni vet experimentet där partiklar kolliderar för att skapa ett litet Big Bang? Läs mitt LHC inlägg, ifall ni inte har gjort det tidigare. Men nu har det hänt lite med LHC, några fel har påträffats. På vissa ställen kan det bli riktigt varmt, och där finns en apparat som kyler ner. Men den gick slutade att fungera ett litet tag, även fast man inte gjorde några kollisioner. Men som tur är så har man fixat det.  Och i Fredags blev det något fel med en elektrisk kontakt mellan två magnetet, vilket gjorde att runt ett ton Helium läckte ut i rören. Då talar vi om flytande helium. Men nu har man fixat alla problem. Tyvärr gjorde alla dessa problem att LHC blev 2 månader efter i sitt schema. Detta skjuter upp allt man har planerat, och en partikel kollision kommer nog att ske i slutet av detta året istället, om man har tur. Är ni intresserade av LHC kan ni ju alltid besöka CERN's hemsida om LHC . Finns MYCKET fakta ska jag säga. Allt på engelska dock.

Är det bara jag som tycker att det inte får inträffa sådana här fel. Speciellt när man leker med partiklar med mycket energi, i hög hastighet. Hoppas att dom inte träffar på några fel igen. Vi vill ju inte att hela experimentet läggs ned.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: