Krävande.

Heej!
Snart ska Christer Fuglesang till rymden igen, lycko! Sommaren 2009 är det planerat, om jag minns rätt. Men hur känns det egentligen att vara tyngdlös? Jag har ingen aning, men man känner sig lätt vet jag.Christer Fuglesang var ju i rymden år 2006. Där var han i 13 dagar, och hans arbetsmiljö var mycket krävande.Hur mycket egentligen? Enligt en artikel som jag klippte ut när han var i rymden står det:

1. Fuglesangs rymdpormenad är lika ansträngande som att skotta snö i sex timmar.
2. Blodvolymen minskar med tio procent, vilket gör det tyngre att jobba.
3. Muskelförtvining och urkalkning av skelettet märks dock inte första veckan.
4. Skrot och satteliter cirklar runt jorden i en hastighet av 28 000 km/h och hotar att träffa astronauterna.
5. Dräkten är byggd i flera lager och kan stoppa träffar av mindre föremål. Ett litet hål i dräkten kan astronauten klara upp i 15 minuter.

Finns mycket mer att tilläcka. Solvindar, dagsrytmen ändras, man duschar inte i rymden och maten är torkat osv osv.
Men han klarade det galant. Tror ni att det här blir hans sista rymdfärd? Han blir ju 52 år näsa år. Hoppas att han får åka ut till rymden en tredje gång!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: