Kinas första rymdpromenad.

Zhai Zhigang heter atronauten från kina, som nu är kinas stolthet. Han är nämligen den första astronauten från Kina som har tagit en rymdpromenad. 15 minuter tog hans rymdpromenad.

"- Jag mår ganska bra. Jag hälsar det kinesiska folket och världens folk, sade Zhai i kinesisk tv när han klättrade ut ur rymdfarkosten Shenzhou VII drygt 34 mil ovan jord på lördagsförmiddagen svensk tid."

Och den här mannen är bara 41 år gammal jämfört Christers ålder (49 år) då han tog sin första rymdpromenad.
han passade också på att visa hur stolt han var, genom att visa den kinesiska flaggan, som en kort stund också stack ut huvudet utanför farkosten. Hans rymddräkt var inte så billig. 29 miljoner kostar den, och väger 120 kg!! Fast glöm alla kilon, för i rymden är man tynglös hur mycket man än väger. Dräkten har tio lager material och tar omkring 15 timmar att göra i ordning och få på sig. Men denna lyx fick bara Zhai unna sig. Hans astronaut kollega fick däremot en rymddräckt som var mindre billig och tillverkad i Tyskland.

TV-sändning, flagga och hälsning till det egna och hela jordens folk - det är ingen tillfällighet. Kinesiska regimen, med nyss genomförda Peking-OS i ryggen, vill oändligt gärna att hela världen ska förstummas över Kinas teknologiska framsteg. Under den här flygningen kommer det kinesiska folkets fotsteg att lämnas i rymden för första gången. Det ger världen ännu en sak att förundras över vad gäller Kina under det exceptionella året 2008"

Jag kan inte hålla med mer. Kina kommer definitivt att ta över rymden efter detta, dom är ljusår före oss när det gäller teknologi. Kina kommer att äga rymden inom ett par år kan jag tänka mig. Dom kommer att göra dom stora upptäckterna. Det vill jag inte :( NASA och USA ska ju göra det. Men tyvärr. Jag kan slå vad om att Kina kommer att upptäcka något stort snart.  Besök Aftonbladet om ni vill läsa hela artikeln.


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: