Vad vill ni bli?

Nej nu måste jag bege mig till biblioteket. Måste låna en bunt astronomi böcker. Måste börja skriva ner allt jag ska lära ut, för om ett par månader ska jag vara astronomi lärare åt 6 klasser (har sagt det 1000 gånger, jag vet). Men ni förstår inte hur mycket jag längar. Har planerat in experiment, prov, fakta och lite solskådning. Ska nämligen ta med mig mitt teleskop och visa dom hur solfläckar ser ut. Ska även ta med mig ett prisma och visa hur solljuset bryts och att vitt ljus består av flera olika färger. Jag tror att jag behöver ett filter när jag visar solen, kanske får jag låna ett från observatoriet ? :) Jo, det får jag säääkert!
Böckerna behöver jag för att se vad som egentligen är grundläggande astronomi. Behöver även lite tips och hjälp.. För jag vill prata om exakt ALLT som har med astronomi att göra. Det hade varit mycket lättare med gymnasie elever, för då har dom läst lite fysik och kan förstå allt.
Min mamma frågar varför jag inte vill bli lärare, iställer för en astronom/astronaut. Då sa jag;
Om man är lärare så undervisar man och stannar där. Man kan inte utvecklas och bli något stort. Om man blir astronom däremot, blir man bättre och bättre hela tiden. Man växer och blir till något stort. Det finns inget stopp, utan man blir bara bättre. Och det vill jag bli. Jag vill inte lära ut varje dag, utan upptäcka något varje dag (om ni förstår). Tror att många vill samma sak.

Hade varit kul att få höra vad ni vill bli när ni blir stora. Säg gärna :)


Nä, nu måste jag gå. Snart ska det börja regna, vilket är synd. För jag har inte träffat två vänner på jättelänge, och vi hade planerat att spela bowling idag. Får se hur det blir. Kramar!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: