En dyr toalett.

Skönt att sova, verkligen. Men jag sov inte..utan vilade. Jag hade så mycket att tänka på plötsligt, så jag sov i 10 minuter kanske^^. Så går det ibland :).

Endeavour tog ju med sig en toalett till ISS, en som fungerar som ett filter med andra ord. Nu kan astronauternas urin och svett bli till dricksvatten. Jag tog upp det tidigare, och jag tycker fortfarande att det är äckligt. Men man klarar sig inte utan vatten, och det kostar mycket att skjuta upp en rymdfärja med vatten hela tiden. Toaletten fungerade inte som den skulle, men nu tror jag att den är reparerad och klar för användning. Och med detta system kan nu framtidens sex besättnings medlemmar kunna dricka färskt vatten. Man kan med hjälp av toaletten få ca 3000 liter vatten / år, vilket är jättebra (6000 pound = 3000 liter har jag räknat ut). Men astronaturerna får inte dricka något än, utan vattnet ska skickas till jorden och testas först. Till höger ser ni filter systemet, Water Recovery System.      Bild: NASA

"I rymden, det blir är en utmaning att destillera vätska i frånvaro av gravitation"

Good luck! Astronauterna där uppe förtjänar ALLT!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: