Nu har jag ett svar.

Heej!

Nu är jag vaken och redo för dagen! Igår kom min mamma hem med en Illustrerad Vetenskap tidning, vilket gjorde mig glad. Och där hittade jag svaret på något som jag alltid har funderat över! Har aldrig fått ett riktigt svar förut, men nu har jag ett.

Som alla vet (eller?) så har Pluto en konstig bana runt solen. Den är väldigt elliptisk, vilket gör att dens bana hamnar i Neptunus bana. Och då har jag alltid undrat, kan det hända att planeterna kolliderar i framtiden?
Och jag vet, Pluto är inte längre en planet. Det är en plutoid. Men Malcolm Fridlund räknar den fortfarande som en planet, och det gör jag också.


Det här är Illvet´s svar:
Man skulle kunna tro att Neptunus och Pluto kan kollidera, då de rör sig i banor som korsar varandra. T.ex. var Pluto i perioden från den 21 januari 1979 till den 11 februari 1999 närmare solen är neptunus var, och vid dessa datum passerade Pluto Neptunus bana utan att något hände. Neptunus kommer nämligen alltid att befinna sig någon annanstans i sin bana, när Pluto korsar denna. Planeterna kommer aldrig att komma varandra närmare än omkring två miljarder kilometer. Det finns det goda skäl till.  För det första rör sig Neptunus och Pluto i varsitt banplan. Neptunus cirklar omkring i ungefär sammma banplan som jorden och de flesta andra planeter. Dvärgplaneten Pluto kretsar däremot i en bana som lutar 17 grader i förhållande till detta banplan. När Pluto befinner sig på samma avstånd från solen som Neptunus kommer den alltid att befinna sig en bra bit antingen över eller under Neptunus...

Det finns ett till skäl till varför Pluto inte kommer att Kollidera med Neptunus, men det får ni läsa själva. Jag tog det bästa skälet tycker jag :). Nu har jag iallafall ett svar. Äntligen !
Nu ska jag ligga i sängen och titta på tv. Ses innan dansen :)!

Kommentarer
Henrik

Vad fult att det kallas plutoid! Jag trodde du hade skrivit fel och menade typ planetoid eller nåt först, men sen kollade jag upp det...



Fick frågan av CAC om vad pluto klassas som, och jag har hört massa olika namn som exempelvis dvärgplanet (som kanske inte heller är så fantasifullt), men nu såg jag ju faktiskt att "The International Astronomical Union has decided on the term plutoid as a name for dwarf planets like Pluto". Låter fånigt.

2008-11-30 13:38:50
christofer

Det är ju mer ofta än sällan som det är astronomiska avstånd mellan de båda "planeterna" så ser man det rent statistiskt så är risken mindre än liten att de över huvud taget kommer i kollisionskurs... ;-)



Men ser man till åldern på vårt solsystem och räknar på den minimal risken av en tänkt kollision (även medräknat de olika planlutningarna) så blir risken i alla fall lite större - även om en kollision aldrig kommer att inträffa, under nuvarande betingelser. Skulle en mycket stor komet eller meteoroid träffa och knuffa Pluto ur sin nuvarande bana kanske risken för en kollision mellan Pluto och Neptunus kunde raka i höjden - fast det är ju rent hypotetiska gissningar... ;-)

2008-11-30 13:52:54
URL: http://gakforumet.tk
Assi

Heheh, jepp plutoid. Säger det vajre gång jag har visning och alla säger : What?! Låter kanske fult ^^.



Men vist hade det varit häftigt, om dom kade kolliderat ? :)

2008-11-30 14:15:03
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: