En nästan lyckad rymdpromenad.

Heeej!
Läser att en astronaut tappade en verktygslåda igår, under rymdpromenaden. Ajajaj, inte bra.
Stackars henne!  Och nu är dom tvungna atrt skjuta upp planerna, så nästa rymdpromenad kommer att skjutas upp.
The briefcase-sized tool bag drifted away from astronaut Heidemarie Stefanyshyn-Piper on Tuesday as she cleaned and lubed a gummed-up joint on a wing of solar panels on the space station. She and fellow astronaut Stephen Bowen were midway through the first of four spacewalks planned for the mission. The tool bag was one of the largest items ever lost by a spacewalker. She noticed one of the two grease guns in her bag had exploded, spreading grease all over her camera and gloves. In the midst of trying to clean up the mess, the bag of tools floated away from her, drifting slowly off behind the station.

"Oh, great," she exclaimed in frustration. Foto: NASA
              
Tycker synd om henne, men vad kan man göra? Ingen astronaut har tappat ett sådant stort föremål, hon är den första.
Olyckligtvist händer sådana saker flera gånger. Astronauter har tappat allt från handskar till skruvmejslar. Jag tror att det faller mot jorden, och brinner upp i atmosfären. Men det finns vissa saker som är i omloppsbana runt jorden, har jag hört. Fråga mig inte vad. Kanske gamla satelliter, är inte riktigt säker. Förutom hennes lilla olycka så gick allt bra. Rymdpromenaden tog 7 timmar, och jag kan inte förstår hur atronauterna orkar hålla upp koncetrationen. Men dom har tränat länge, så dom vet hur ;)
Besök Aftonbladet tv , för där får man se hur allt gick till. Jag tittade inte på hela live sändingen, så jag missade den här biten.

Nu ska jag fixa pannkakor. Efter det ska jag titta på tv och sen åka till biblioteket. Vi syns innan jag åker till observatoriet :)
Ha en trevlig dag alla!


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: