Pappersplan i rymden.

Hej!

Den här artikeln klippte jag ur metro för ett tag sen, hittade den igår i lådan.

Pappersplan i rymden snart verklighet.
Japanska vetenskapsmän vid Tokyo universitet planerar att kasta ut 100 pappers flygplan från ISS (international space center), för att se om dom klarar av att återvända till jorden. Man har dock testat dessa flygplan, dels med 250 graders värme samt i en vindstyrka på sju gånger ljudets hastighet (ljudest hastighet är ca 340 m/s). Planen klarade sig! Teorin är att pappersplanen kan slippa undan den värsta friktionen och hettan som vanliga rymdskepp tvingas hantera då de återvänder in i atmosfären. Flygplanen är 20 cm långa och har en trubbig nos för att minska uppvärmningen vid möte med atmosfären. (vist ser han väldigt stolt ut på bilden ;) )De är även vikta av ett sätskilt papper med inbyggt kisel, vilket ökar moståndskraften mot värme. Det kommer ta åtskilliga månader för skeppen att återvända till jorden och det finns ingen möjlighet att förutspå vart de kommer att landa", Det kommer att bli som en rymdversion av flaskpost, och det skulle vara utmärkt om någon plockade upp ett av dem. "Vi funderar på att skriva meddelanden på planen där det står att "om du hittar detta plan - var snäll och kontakta oss", på ett antal språk", säger Suzuki.

Häftigt, men samtidigt ett konstigt experiment tycker jag. Tänk om ett pappers flygplan hade landat här :). Syftet med expteriment är nog (tror jag) att utveckla en ny teknik, som gör det möjligt att skapa billigare farkoster. Kanske inte pappersfarkoster, men material som kanske är lika billigt som papper. Eller nästan iaf. Nu måste jag skriva min uppsats. Efter det ska jag ut och springa lite, hinner nog skriva ett par rader innan.
Ha det så bra så länge.


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: