Kan man landa på Jupiter?

Hej!

Snart ska jag ut med Dilek. Vi bestämde oss för att cykla, nu när vädret är bra. Soligt och skönt!
Igår fick jag en fråga. En person undrade om man kan landa på Jupiter. Och för alla er som också undrar det, ska ni få svaret.
Jupiter har nämligen ingen fast yta, utan endast en atmosfär av väte och helium. Atmosfären blir sakta tätare, för att sen övergå i ett hav av flytande väte. Även det mest solida rymdskepp skulle krossas och frångas, innan det han ned till vätehavet. Trycket och temperaturen i Jupiter stiger snabbt till mycket höga värden. Situationen skulle för övrigt vara densamma, om man försökte landa på Saturnus, som är solsystemets näst största planet. Jag kunde ge personen ett svar, men fick lite hjälp när jag läste en liknande artikel ur Illustrerad Vetenskap.

Nu måste jag iaf. gå. Känner mig lite trött, eftersom att jag var tvungen att läsa klart Christer Fuglesangs bok. Nu har jag läst klart den, och ska lämna in boken. Ska cykla till biblioteket ;)
Ha det så bra!
// ASSI


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: