En planet lik våran är funnen.

Hejsan!

Idag har jag bara suttit och läst ur boken Framåt Mars av Ella Carlsson. Jag kommer att kommentera boken när den är utläst. Jag bara älskar dailyastonomy.com. Det händer så mycket astronomi relaterade saker i USA och världen. Känns nästan som om Sverige inte är lite efter, utan mycket, när det gäller rymden. Å andra sidan så är USA ett stort land och rymden är ganska vanligt där.
Kommer ni ihåg när jag sa att jag ska rita en teckning som ska blit till en affisch och hängas upp i Göteborg? Nu ahr jag bestämt mig att ändra lite på min mission patch och låta Göteborgs kosthall ha den. Sveriges flagga ska vara med och mycket annat. Man ska se en så kallad message, som ska vara tydlig. jag har ett par idéer, och när teckningen är upphäng i Stan och Bergsjön så får ni själva se den. Ni kommer inte att se den här i min blogg. Men den kanske liknar min mission patch.  Nu har jag fått ett schema om alla visningar på observatoriet. Jag ska bli visningsledare, finally!! Jag bara älskar den där känslan jag får, när jag berättar om ett astronomiskt begrepp eller fenomen.

Nu till en nyhet. Astronomer har hittat en ny sten planet, som är väldigt lik våran. Den är bara 4 gånger tyngre än våran.  Den går i omlopp runt en lite stjärna, i ett avstånd som placerar Planeten i "habitable zone", dvs en zon där liv kan uppstå. Planeten ska då inte vara för nära solen så att vatten avdunstar, och samtidigt inte vara för långt bort så att vatten fryser. Vatten = möjlighet för liv att uppstå. Det ska vara som här på jorden, flytande. Mars är väldigt nära denna zon, lite för långt bort från solen bara.  Det bästa med den här planeter är att den ligger i Vintergatan.

" The European astronomers used a system that measures tiny wobbles in a star's motion as a planet swings around it". Denna metod kallas för dopplermetoden, OM jag har förstått meningen korrekt. Dopplermetoden är en vanlig metod. Man kan ta Venuspassagen som ett exempel. När den passerar framför solen, kan man se en prick. Med hjälp av "pricken" och solen, kan man räkna ut Venus massa. Detta var då en väldigt kort beskrivning.
Ni kan ju alltid söka Dopplermetoden och läsa mer om den.
 
Nu ska jag ut! Ska till Dilan och ha det trevligt :D
Ha det så bra!

Kommentarer
Malte

Hmm, den där nya planeten har de skrivit om på <a href="http://www.centauri-dreams.org/?p=1904">Centauri Dreams</a> - den verkar inte vara bekräftad än. Hursomhelst verkar HARPS-gänget ha hittat en massa kandidater till neptunusar och superjordar - mer hittade jag på <a href="http://www.skyandtelescope.com/news/19400884.html">Sky and Telescope</a>.

2008-06-02 10:00:59
URL: http://popast.nu/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: