Decimaler är viktiga.

Hejsan!

Har varit upptagen med foto och fysik hela veckan. Därför orkade jag inte skriva något igår. Men idag orkar jag :).
Den här gången blir det om decimaler och liv. Jag kommer ofta att skriva om liv på andra planeter, det kommer ni att märka. Kanske för att jag vill jobba med det när jag blir äldre. Jag funderar över att starta en chat och diskutera detta ämnen med dom som är intresserade. Men inte just nu, har 3 prov på g och inlämningar :(
Tror ni att universum är skapat för bara oss?

Vårt hör av universum är ett utmärkt ställe att finnas till på. Det är inte för mycket strålning, tyngdkraften är precis lagom, det finns inga svarta hål som hotar att sluka oss och temperaturen är perfekt. Dessa beror alltsammans på en rad naturkonstanter, som gör våran del av universum beboelig. Nedan har ni tre exempel.

Inga Stjärnor. Den elektromagnetiska kraften är ca 10^36 ggr starkare än tyngdkraften.

Ett par nollor mindre, och endast ett kortlivat universum skulle finnas till. Ett par nollor mer och inga stjärnor skulle kunna ha skapats.

För lite kol. Talet E, som har ett värde på 0,007, bestämmer hur fast atomkärnorna är ihopbundna och avgör därmed i hur hög grad väte omvandlas till helium och tyngre gryndämnen. Tack vare E finns syre och kol, som är avgörande för allt liv, i större mängder. Vore E 0,0006 eller 0,008, skulle vi inte existera!

Svarta hål överallt. Det förhållande som råder mellan ansamlingar av materia och bagrundstäthet av materia bestämms av Q, som har ett värde på ungefär en hundratusendel. Hade Q varit mindre, skulle inga stjärnor ha uppstått. Hade Q varit större, skulle allting fallit samman i svarta hål.

Ha det så bra nu. Själv ska jag läsa lite fysik och sova!


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: