Civilisationer i Vintergatan+ Månen

Hejsan!!

Har bara pluggat och pluggat fysik. 3.5 tim. fysik kan göra en liiite trött;) Men jag gillar fysik, så det gör ingenting.

Jag, som många andra, har ofta tänkt på det här med liv på andra planeter. Mitt projekt handlade om det, men ärligt talat så var det svårt att dra en slutsats. Forskare är ju så osäkra, eftersom att vi inte har ett bevis. Iskalotterna på Mars kan vara ett bevis, men vi har inte hittat fossiler. Slutsatsen är kanske att vi inte vet. Vi har teorier, men inga bevis. Synd, för det hade varit kul att få kontakt en dag.
Det finns en forskare, som heter Frank Drake. Han har kommit på en ekvation, som visar antalet civilisationer som kan existera i Vintergatan. Jag hade även med den i projektarbetet. Så här ser ekvationen ut iallafall:
N = R^{*}  \cdot  f_{p} \cdot n_{e} \cdot f_{l} \cdot f_{i} \cdot f_{c} \cdot ~ L
  • R* = hur många nya stjärnor som årligen föds i Vintergatan
  • fp = hur stor andel av dem som har planetsystem
  • Ne = hur många planeter av samma typ som jorden det finns i genomsnitt i ett planetsystem
  • fl = den andel planeter av samma typ som jorden där det föds liv
  • fi = den andel planeter där livet utvecklar sig och blir intelligent
  • fc = den andel planeter där det intelligenta livet uppnår en hög teknologisk nivå
  • L = den teknologiska civilisationens genomsnittliga livslängd i år
  • N = antalet utvecklade civilisationer i Vintergatan i varje ögonblick

Vet inte vad jag ska säga. Ekvationen är ju lite långsökt.  jag tror inte ens att ekvationen kan användas, eftersom att vi inte vet om det finns några utvecklade civilisationer i Vintergatan. Först måste man upptäcka en, och Då kan man ställa upp en bra formel (enligt mig). Siffran som tas fram kan variera enormt beroende på vilka värden man väljer att sätta in i ekvationen.

Många undrar (är jag säker på), om fotspåren på månen fortfarande är kvar? Jag kom på det när jag tittade på bilden som jag hade på min bild igår. Svar: Ja

Sammanlagt tolv astronauter har varit på månen, och det finns tusentals fotspår kvar efter dem. Dessa fotspår finns kvar och kommer troligen att existera längre än något som människan skapat på jorden. Vist låter det häftigt?
Månen har varken liv, vatten eller vind. Detta gör att spåren inte kan suddas ut. Apolloexpeditionerna lämnade efter sig utrustning som den lilla månbilen, och dessa föremål kommer att hålla mycket längre än fotspåren. Det enda som kan förstöra dessa föremål är meteorider som kan träffa dem. Små meteoroider slår ofta ned på månen, men dessa är väldigt små. 0,1 millimeter i diameter, vilket är litet. man tror att fotspåren kommer att finnas kvar 10 miljoner år till. Då kan rymdturister se dessa historiska fotspår på månen, när dom åker dit. Rymdturisk kommer ju att vara billigt i framtiden och ganska vanligt ;)

Hoppas att ni har lärt er något idag :). Nu vill jag bara titta på tv, och ta det lugnt.
God natt! :) 


Kommentarer
Fredrik

Om univerum är oändigt stort, så borde antal civilisationer vara också oändigt antal, eller åtminstone
borde det finnas någon annan civilisation finnas just i samma högteknologiskt och tidsanda som vi, men det märkliga är trots 50 års sökande i rymden så har vi inte fått någon signal med någon främmande civilisation i rymden.
När man tänker på vår egen jord så kanske är vi trots allt väldigt ensamma att ha en sån högutvecklad civilisation, för vår egen 4 miljarder år gamla jorden så är det bara människa-rasen och de sista 50 åren som har haft en sån teknik att man kan ta emot signaler från rymden. Ingen annan århundrande eller djurarter under dessa miljarder år här på jorden har lyckas att utveckla tekniken. Vi har nog haft väldigt tur att vi har kunnat komma till den här nivån efter allt krig och sjukdomar som vi själva nästan skulle utrotas av.


Däremot är jag väldigt övertygad att det finns liv på andra planeter, men bara i livsformer liknande som vi har haft här under flera miljarder år som har funnit på jorden.

Vi får väl också hoppas att någon annan värld som utvecklas till högteknologisk samhälle i framtiden, åtmintone har nytta av att ta emot våra TV-sändningar, som just nu sträcker sig inom 50 ljusår avstånd.

2008-05-08 10:28:14
ASSI

tack för kommentaren:)
Jag håller med, det finns liv på andra planeter. Jag bara känner det på mig. Dom kanske inte har intelligent liv, som vi. Kanske har planeten bara bakterier. Vem vet

ha det så bra ! :)

2008-05-08 20:31:59
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: