Mineraler funna på Mars. Ett tecken på liv?

Godmorgon!

Igår pallade jag inte alls med datorn. Jobbade, och tittade på matchen sen. Tyskland förlorade och Spanien vann!
Det var en ganska grym match.
Imogron åker jag till Turkiet! Vill verkligen dit, har sagnat alla! Imorgon vid den här tiden sitter jag i ett plan, på väg mot Turkiet :D!  Som ni har mäkrt har det inte varit så mycket astronomi på min blogg på sistone. Idag ska ni iaf. få en nyhet.

Mineraler funna på Mars.
Phoenix har funnit mineraler, som kan ge upplov till liv. Denna upptäckt gjordes när Phoenix grävde upp lera och analyserade den. På laboratoriet, som finns ombord på Phoenix, kunde man se att det fanns metaller i jorden. Forskarna som arbetar med Phoenix projektet påstår att att 1 kubik meter  av lera, 2.5 cm under ytan, består av en pH på runt 8 och 9. Alltså är det väldigt basiskt under ytan. Det går t.ex. att odla gröna bönor och kålrot här.
Detta är en stor upptäckt, men forskarna är fortfarande osäkra på om det fanns liv på Mars. Men upptäckten har även gjort att forskarna tänker mer positivt. En dag bor kanske människor på den röda planeten, vem vet? Vi är ett steg närmare.

Mars lera.