Ute med teleskopet :)

Godmorgon!

Bilden från igår föreställer Vintergatan, tagen med The Spitzer Space Telescope. Man kan se all infraröd ljus som vintergatan skickar.

Igår kväll, runt 21.30 gick jag ut med min kompis Dilek. Och vi tog med telekopet! Det var lite moln, men det gick att se en fin halvmåne.  Teleskopet är jättebra, älskar det. Men ni får inte en recension nu. Jag vill först testa att se Saturnus med det. Jag är iaf. nöjd med teleskopet, vilken bra skärpa säger jag bara (om man jämför medlinsteleskop).
Linsteleskop är sämre om jag får tycka. Man får en sämre skärpa och man ser inte riktigt alla detaljer med en sådan teleskop. Linsteleskop är också jobbiga, eftersom att dom samlar mycket damm. man behöver speciella medel för att kunna rengöra en lins, så att den inte skadas. Spegelteleskop är det som gäller!
Jag kunde se alla kratrar och andra saker som man normalt kan se på månen, ex. haven. Självklart är deten skillnad mellan mitt lilla teleskop och dom i observatoriet. Observartoriets är bättre (man får se alla kratrar större ),men samtidigt kostar dom 30 000 mer ;). Förstår inte varför jag jämför med Observatoriets teleskop, men jag kunde inte sluta tänka på det när jag såg månen.
Jag tycker iallafall att min skyhawk är grymt bra. Jag passade på att ta bild på månen, genom okularet, med min mobilkamera. Tänk på att kvaliten på bilden är dålig, för att jag fick zooma in mycket. Man ser MYCKET bättre med bara teleskopet.
Det roliga var att folk kom fram och undrade om jag jobbade/ska jobba för NASA. jag har ju NASA loggan på teleskopet, som jag beställde från Amerika. SÅ varet är självklart : Jag vill jobba för NASA en dag.
Det var några som gick förbi oss och ville se på månen. Det tycker jag bara är roligt :) Det är en låååång väg kvar innan jag når mitt mål.





Nu måste jag äta lite. Ha det så bra :) !

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: