BESVIKEN!!!!

Hejsan!

Gick ut med teleskopet, och gissa om jag blev besviken. Tittade på ett objekt som jag trodde var Saturnus, men jag hade fel. Det visade sig vara en dubbelstjärna. Först trodde jag att teleskopet inte kunde visa Saturnus, att teleskopet var värdelöst. Men nu när jag kom hem, och tittade på Stellarium, märkte jag att Saturnus var synlig runt 22 tiden. Men då är det för ljust, för solen hade inte hunnit gå ner helt. Saturnus hann då gå ner över horisonten, suck! Jag får helt enkelt vänta till hösten för att kunna se planeten. Nu är det FÖR ljust och dagarna är längre. Om ca 2 timmar kan man se Jupiter, men jag orkar absolut inte sitta och vänta. Just nu sitter jag och funderar över vilken dubbelstjärna jag såg, hmm. Kan det inte vara höst istället? Man ser ju ingenting när det är sommar.På Vintern kan man se det mesta. Aja, ingen idé att klaga, för det går ju inte att ändra på Saturnus läge eller årstiden :P.
Nedan har ni en bild på var Saturnus befinner sig just nu. EXAKT under horisonten. Blir ju ledsen :(. Något jag också blir sur över är att jag är i Turkiet när det är solförmörkelse! Observatoriet har då öppet och har en visning. Dom som går dit får se solförmörkelsen. Den 1:a Augusti sker det. Är i Turkiet då!
Nu orkar jag inte klaga mer hehe. Som astronom gäller det att ha TÅLAMOD, vilket jag har mycket av thank god.Ska titta på tv, och sen lägga mig. Ha det bäst!
God natt!

Saturnus, PRECIS under horisonten (det ljusa, vita "bandet")

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: