Månförmörkelse!

Tja!

Jag vill bara säga att vi i Sverige kommer att kunna se en månförmörkelse imorgon. Hur vet jag det? Jo för att jag läste det i Den astronomiska kalendern när jag var i observatoriet. Jag skrev det i almanackan för att inte glömma bort det hihi:) För er som inte vet vad en månförmörkelse är kan jag kortaffat berätta vad det är och vad som händer : En månförmörkelse sker bara när solen, jorden och månen ligger i rad (med jorden i mitten).
Då träffar Jordens skugga månen, och månen får en rödaktig färg. Den blir inte svart som när en sol förmörkas.
Till skillnad från solförmörkelser så är månförmörkelser synliga från hela jorden samtidigt .
Tyvärr sker detta klockan 04,01. Jag tror nog att dom flesta sover då :). Men har ni aldrig sett en tidigare så är det värt det, för nästa månförmörkelse sker 21 december 2010. Orkar ni vänta?
Själv har jag sett två stycken, i Turkiet då :) Så jag vet hur det ser ut.
Så skriv MÅNFÖRMÖRKELSE 04,01 på era almanackor :)
Nu ska jag titta på tv, innan jag åker till observatoriet.
image21

Ha det så bra // ASSI

P.s. Mer om förmörkelsen här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1881524.ab

Kommentarer
Nicole

Tack för förklaring :D

2009-01-20 19:38:28
Agnes

Hej du. Undrar bara om du vet när nästa månförmörkelse är? :) jag vet att den är 2010 12 21 men vilken tid? :) ska förmodligen befinna mig i södermanland eller i stockholm. Kramar!

2010-12-01 11:32:42
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: