Koordinater, what?!

Äh, medans jag endå är inne på det här med koordinater, här har ni lite fakta om Orionnebulosan.

Vilka koordinater ska man utgå efter, för att hitta nebulosan? Den som vet och kan får gärna förklara!
För det blir så mycket enklare, istället för våran lilla variant. Titta på en bild, och se att en stjärnhop eller något ligger nära en stjärnbild. Och sen leta med teleskopet tills man hittar stjärnhopen. Tro mig, man förlorar mycket tid och det fungerar inte på lite ljussvagare objekt, som galaxer. Man ger upp till slut! Please, explain :)
Good night my astronomy lovers!

Kommentarer
Henrik

Jag har kollat upp lite, i deklinationsled var vi ju rätt eftersom den inte flyttar på sig, men i rektasention eller vad det heter ska man utgå från vårdagjämningspunkten. Var nu den ligger nånstans...

2008-12-23 22:44:49
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

Hmm, säger mig ingenting:P I don't understand det här med rektasention..Egentligen är det inte så svårt

2008-12-23 23:22:18
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: