Följ verktygslådan.

Hej igen!

Populär astronomi har skrivit om svensken som fångade verktygslådan på bild. En häftig bild faktiskt. Det är många som vill se den. Och det kan man, ifall du är intresserad då. Just nu befinner den sig över Afrika.
Besök Heavens above, sen ska du slå in vart du bor genom att trycka på configuration. Längs upp på sidan uppgifterna om "ISS Toolbag" för att se när den passerar - och var. Göteborg ligger i latitud 57.717 och longitud 11.967. Sen kan man se när den är synlig. Men man behöver en kikare eller teleskop för att kunna se den!

Från Stockholm är nästa passage altså den 9 december med början kl. 15:07:13 då den befinner sig 10° över horisonten. Upp till höger finns flera länkar där man kan klicka på "next" för att få upp nästkommande perioder och då ser man att den kommer att vara synlig igen från Stockholm från 19 dec till 2 jan men tidigt på morgonen. Aftonbladet.

Jag tänker inte bry mig om denna. Är inte så intresserad. Jag är helre ute en kväll och tittar på en vacker nebulosa än att spana in en verktygslåda. Sorry ;). Täremot tipsade jag P-M Hedén om detta.

Man har även filmat den :)

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: