Vad tror du?

Hej!
Snart ska jag till observatoriet, och IDAG får jag reda på om jag ska hålla en visning eller inte. jag tror att jag får göra det, känner mig redo för det. Men innan jag går, ska jag visa vad Sverker Fredriksson (Christer Fuglesangs lärare när han gick på KTH) sa, när jag frågade honom om liv på andra planeter. Dessa ord är hans egna, som han mailade till mig.

"Hej Assi!   Tack för ditt email.   Ja, jag tror att det finns liv ute i rymden! Jag ger två kurser i astrobiologi på LTU. En är en orienteringskurs, och heter Liv i universum, och den andra är avancerad och heter Astrobiologi. Båda är populäre och jag har många studenter på dem.   Om det sen finns avancerat liv därute är en annan fråga. Men på jorden verkar det som om liv sprider sig till alla möjliga miljöer, bara det finns vatten eller fukt där. Och det verkar finns vatten på många ställen i rymden, så varför skulle det inte finnas liv. På jorden dominerar enkla bakterier fullständigt livet. Det finns fler "kilo" primitiva bakterier än alla andra livsformer tillsammans på jorden. Bara i våra kroppar finns det 7 kilo små individer, dvs encelliga organismer, som hjälper oss att smälta maten (eller göra oss sjuka). I munhålan på dig eller mig finns fler individer än det någonsin har funnits människor på jorden. I varje kubikmillimeter saliv lever det 50 miljoner individer. Och i en tesked jord finns det 10 miljarder. Men några intelligenta utomjordingar har aldrig hört av sig, så det vet vi inget om. Det tog dessutom 3 miljarder år av liv på jorden innan det hade utvecklats individer med fler än en cell. Så kanske måste en planet vara minst 3 miljarder år äldre än dess första livsform för att vi ska hitta smarta aliens."

Självklart tycker jag samma sak :) Vad tror ni?
Har så fullt upp dessa dagar! Prov och jobb samtidigt, inte så lätt. Därför kommer jag inte att kunna skriva så ofta.
Först måste jag äta lite, och läsa några bloggar. Blogg karnivalen är nu på g :) SKönt att jag har mobil tv. Gött att titta på tv på vägen till observatoriet :)
Ha det så bra // ASSI

Kommentarer
Henrik

Tjenamors! Klart att det finns liv därute. Länge har människan levt i villfarelsen att vi är viktigast av alla; när man fick reda på att jorden inte var universums centrum trodde man att vår sol låg i centrum av galaxen, sen blev alla besvikna när de fick reda på hur långt bort i förorten vi egentligen bor. Jag tror nutidens egotripp består i att tro att jorden inte bara är centrum för allt liv i universum, utan dessutom har monopol på det. Högst osannolikt tycker jag. Trevlig blogg i övrigt, ska läsa mer när jag inte är så trött.

2008-04-09 23:33:04
URL: http://henkeliduu.blogg.se
Lisa

Vilken intressant blogg du har! Bästa jag har läst på länge (jag läser MÅNGA). Jag tror på Sverker när han säger så, det bör ju finnas fler liv än de på jorden. Ha en bra dag!

2008-04-10 17:23:57
URL: http://metrobloggen.se/vet
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: