Oförglömligt!

Hej!

Somnade halv 10 igår, och vankade halv 10 !  12 timmars sömn, jätteskönt! Idag fyller min kompis Sümeya år, Grattis! Nu är du också 19 år gammal. Ska åka in till stan, köpa en fin present till henne, och sen gå på cafe med henne. Ska bli roligt :). Snacka om att jag saknar Tyskland och Frankrike. Speciellt saknar jag Prag! Vi hade det sjukt roligt där. Pizzan vi åt, som kostade över 100 kr var jättegod, vist Alex och Arvid ;). Och den grekiska restaurangen vi gick på, gott!  jag vill verkligen spola tillbaka tiden och uppleva allt en gång till.
Men det blev lite astronomi också. Först hade jag en liten diskussion om liv på andra planeter och en om varför jag vill bli astronom osv.

Nu tycker jag iallafall att det är dags för lite astronomi;) Men först några rader ur Christer Fuglesangs bok :
1. mamma hade alltid varit mycket ambivalent till mitt senaste yrkesval. "varför kan han inte stanna på jorden som vanliga människor", klagade hon ofta till pappa.
Valde denna del för att jag tycker att den är lite rolig. Många tycker att mitt yrkesval är intressant, men samtidigt tycker några att jag inte är klok. Kanske vågar dom inte satsa på något så här intressant? jag valde den även, eftersom att min mamma frågar varför just astronom? Och att hon inte kommer att låta mig åka ut till rymden, om jag blir astronom. Men självklart är jag GAMMAL nog då, att bestämma det själv.

När det gäller intelligent liv på en annan himlakropp tänker han så här:
2. Nog finns det liv där ute, tänkte jag när jag blickar ut genom ett fönster mot stjärnorna då det åter blir natt. natt på jorden. Stjärnorna på himlen, så många fler här uppe, så mycket vackrare, starkare. Nog finns det liv, men sådant intelligent liv som vi tänker om oss själva, kanske är så sällsynt att vi'r de endda i hela vår galac, Vintergatan.Andromeda, nästa stora galax, är över två milj. ljusår bort. En signal fram och tillbaka skulle alltså ta minst 4 milj. år...
Tog denna del eftersom att jag tycker precis som honom. Ofta, när jag tittar mot stjärnorna, kan jag inte låta bli att tänka på att det måste finnas liv någon annan stans

En liten trailer om astronomins år, som många bloggare har på sin sida, kan ni se här. Längtar otroligt mycket! Tänk hur mycket astronomi det kommer att vara, speciellt här på observatoriet. Längtar, och har gjort det i flera år!
Därför tänker jag berätta lite om astronomins år.
År 2009 har av FN och IAU utsetts till "Internationella astronomiåret", detta med anledning av att det då har förflutit 400 år sedan Galilei första gången riktade ett teleskop mot himlen. Ett stort tack till er ! :D
Syftet med ett astronomiskt år är att lära samhället hur det kan bli mer rättvist och fredligt, med hjälp av vetenskaplig kunskap. Jag och min kompis Özlem har ofta tjafsat om naturvetenskap. Hon anser att Samhällsvetenskap är bättre än naturvetenskap. Hon läser samhälle och ser kanske därför världen i ett annat perspektiv? Vad vet jag? Vad tycker ni? Naturvetenskap vs. Samhälls vetenskap? Kan man klara sig, genom att tänka mer samhälls vetenskapligt? Skulle människan utvecklats, om hon bara hade tänkt på politik osv? No offense özlem but gillar att diskutera med dig, och det KOMMER att bli fler diskussioner om denna fråga:D. Lite Svengelska får ni allt tåla :)

En liten bild ska ni också få:). Tog denna i Simage177trassburg (i katedralen, Chatedral på franska). Astronomi betyder väldigt mycket, och man ser det nästan överallt. Ni ser själva vad bilden föreställer. Jorden, med alla stjärnbilder. Tider osv. Tyvärr så var det en grind som stod vi vägen, så jag kunde inte gå fram och läsa det som står över dom romerska siffrorna. Har ni någon aning om vad det står ?
Det var iallafall allt som jag hade att säga. Snart ska jag åka till stan, köpa en present och träffa Sümeya. Sen måste jag hem igen och träna på magdans koreografin. Har uppvisning i Lisebergshallen klockan 19.00 imorgon. men innan jag åker, måste jag äta lunch och plugga på fysik. har verkligen inte lust, men om 2 veckor är det slutprov! Snacka om att jag blir stressad! över 200 sidor med fysik, som man ska kunna. Suck!

Ha en trevlig lördag, för alla er som slipper plugg!
// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: