Observera solen.

Tja!

Snart ska jag till tandläkaren, men innan det vill jag bara ta upp en artikel från dailyastronomy. Artikeln handlar om solen.


Solen kommer närmare jorden. Forskare från Saint Petersburg, funderar på att bygga en sattelit som ger oss data om solen. Allmänheten ska kunna se ändringar på t.ex. ytan och annat som händer på solen. Självklart finns det satteliter som ser ändringar, men syftet med detta projekt är främst att allmänheten ska ta del av informationen. Som sagt så observerar många satteliter solen, men dom har inte tillräckligt med upplösning och andra arbetsuppgifter som dom inte fyller. Detta är ett problem för astronomerna.
Därför har ryska forskare en lösning till detta problem. Dom vill skjuta upp en ny sattelit, som ska kunna ta emot information och sen låta andra se detta. Det ska man kunna göra med datorn, men man behöver en internet anslutning ofcorse;). Den kommer att t.ex. visa om solens diameter ändras. Även ljusstyrkan kommer att mätas. Varför vill man egentligen skjuta upp en sattelit, och låta andra ta del av informationen? Är det inte slöseri med pengar? Forskare anser att forskare och studenter kan behöva detta, för att kunna studera solen.
Jag skulle gärna vilja se information om solen. Ganska häftigt faktist, speciellt om man kunde fått allt på svenska. Då förstår man ju det bättre;) Här är en länk på engelska ifall ni är intresserade: http://www.dailyastronomy.com/story.asp?ID=283068&Title=Sun%20Becomes%20Closer%20to%20Earth

Igår fick jag en rolig idé. 2009 är astronomi året, och då vill jag göra något speciellt. Säger inte vad, måste först prata med en person. Hoppas bara att jag får!

Snart ska jag även träffa Dilek i stan. Vi ska fixa ett student plakat. Synd att jag inte har en bra bild på mig, jag föddes trots allt i Turkiet, i en liten by. Där fanns det inte alltid en kamera till hands. Men jag nöjer mig med dom jag har.

Ha det så bra // ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: