Jupiter!

Nu är det dags för oss att gå vidare i solsystemet. Vi har nu passerat Mars, och är på väg mot Jupiter. Därför ska ni få lära er lite om gas jätten Jupiter, som är den största planeten i solsystemet.

Jupiter är den femte planet, räknat från solen.  Och den är väldigt, väldigt stor! 2.5 gånger så stor som alla dom andra planeterna tillsammans! Som jag sa tidigare, så är Jupiter en gasjätte. Man är faktist inte säker om den har en fast yta ens. För att få en bild av hur stor den verkligen är, ska jag ge ett par exempel. Dess diameter är 11 gånger större än jordens. En massa som är 318 gånger större .Ta ett mjölkpaket som ett exempel. Den väger 1 kg. Tänk dig nu ett mjölkpaket som väger 318 gånger mer, dvs. 318 stycken mjölkpaket på varandra. Och volymen är väldigt stor den med. Ungefär 1300 gånger jordens.

Ett dygnt på Jupiter går väldigt snabbt! Det tar 24 timmar för jorden (ungefär) att rotera ett varv. För Jupiter tar det bara 10 timmar! På observatoriet har vi en utställning, där man jämför hur mycket 1 kg väger på jorden och 1 kg på Jupiter. Jag är inte säker, men tror att man väger 3 gånger mer på Jupiter! Dvs, väger du 50 kg här, väger du 150 kg där!  Vill du åka till Jupiters centrum, får du tänka om. Det klarar ingen av nämligen! Trycket är så högt på Jupiter ( 70 kPa) till skillnad från jordens 101,3 kPa. För er som har läst fysik så vet ni att kPa betyder kilo Pascal. Pascal är enheten för tryck och kilo betyder 10^3 =1000. Viste ni att Jupiters temperatur i kärnan, är mer än solens! Det lärde jag mig igår. Nu till den röda fläcken, som Jupiter är mest känd för. Den röda fläcken, är ett stormsystem, som är två gånger så stor som jorden! Tänk hur ett sådant storm hade varit här. Inget intelligent liv hade funnits då. Och den har hållit på väldigt, väldigt länge. Mindre än 400 år! man är inte säker, eftersom att den upptäcktes på 1600-talet.

Nu ska ni får lära er något som jag är säker på att ni inte viste. Jupiter har nämligen ringar! Ni såg rätt, ringar som Saturnus har. Jupiter och Saturnus är inte ensamma om dessa ringar. Det finns en tredje planet som också har det, och det avslöjar jag en annan dag.  Vi kan inte se ringarna, eftersom att dom är mycket mindre än Saturnus' ringar. En annan anledning till varför vi inte kan se dem, är att Jupiter har mörka ringar! Dessa består av väldigt små mängder sten. Vet ni hur många månar Jupiter har? Den har 63 stycken! Men det kan finnas fler, ingen är säker. Detta beror nog på att den är så stor, och har en kraftig gravitations kraft.

Hoppas att ni har lärt er något! Dags för mig att läsa Christer Fuglesangs bok.
// ASSI


Kommentarer
Alm

du skriver väldigt bra! dock en till på pekning, känns som jag blir halshuggen snart här,



om du nu jämför att 1 mjölkpaket väger ca 1 kg här och på jupiter väger den 318 kg borde då inte en människa som väger 50 kg här väga 50 x 318 = 15,9 t? over there

2009-01-06 13:15:17
Assi

Hej :D ahhha nej då. du blir aldrig halshuggen ^^.

Gravitationen är ungefär 3 ggr starkare än här på jorden. 2,5...(många decimaler) Om man ska vara exakt.

Så 1 kg på jorden väger 1*2,53 = 2,53 kg :). jag skrev 3 för att avrunda. men det är ungefär 2,5



var aldrig rädd att fråga :) jag lär mig också, genom att svara :)!

ha det så bra!

2009-01-06 13:24:02
Rita

TACK så mycket för informationen Assi <3 :))

2011-05-19 14:16:35
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: