Hur blir man astronom?

Hej!

Äntligen kan jag skriva lite. Provet gick bra , gött ! Som alla Gbg:are vet, så är Vetenskaps festivalen i gång. Och imorgon kan man gå till Nordstan, på en föreläsning om Vatten på Mars. Är ni intresserade ska ni definitivt gå. Men den är väldigt kort ska jag säga, 15 min bara. Är det värt att åka in till stan, bara för 15 minuter? Hmm, jag får tänka lite till innan jag bestämmer mig. Låter ju intressant, kan ju alltid snacka med honomnär han är klar.

Ni som har läst min blogg, vet att jag vill bli astronom. Men vad krävs det för att bli det? Efter utställninge i Sthlm (som man kan se på Adam Tenstas nya video, när han är i "raketen") lärde jag mig en hel del. Därför tänker jag idag skirva om det. Ni vill kanske också bli astronomer efter detta;)?


Hur blir man astronom? För att bli astronom, krävs det att du har gått på natuvetenskaps progrqammet i gymnasiet. Några exempel öär Matte A-D, Kemi A+B, Fysik A+B och Biologi A+B. Väldig jobbigt, I know!
Sen gäller det att välja rätt utbildning i ett universitet. Ex är Civilingenjör inom rymdfysik, som jag ska läsa:)
Man kan även läsa naturvetenskaps programmet, inriktning fysik. Det viktiga är iallafall att fysik och matte ligger i centrum. Sen måste man gå på en forskarutbildning i ett par år, och efter detta blir man doktor i astronomi. Min utbildning är 5 år lång, varav två år (ungefär) i Kiruna, där man forskar. Därefter kan man gå på en space master utbildning, som jag också ska göra. Då blir man till en riktig astronom, men det är en lång väg dit som ni ser.
Här i Sverige finns det inte så många "astronomi jobb". Det är bättre att flytta till USA och jobba för NASA (dröm), eller så ger ESA dig ett jobb. Tror att man får jobba i Sverige då.

Några råd från mig, som tänker plugga vidare efter studenten:
Man måste ha ett stort intresse för astronomi och alltid tänka positivt. Vist kan lektionerna vara svåra, men det är inte som det är på gymnasiet. Du kan ha lektioner i en vecka, och har då tid att plugga. Är det något du inte kan, får man alltid hjälp av äldre studenter. Detta sa dom på Luleå univ. till mig iallafall.
Sen gäller det också att vara aktiv, kontakta astronomer, läs böcker, sök jobb som har något med astronomi att göra och bara älska astronomi :). Då kommer du säkert att klara dig. Och du behöver inte vara rädd för att dina klasskompisar kommer att vara jättesmarta och du jättedum. Jag gjordet ett fysik test i Umeå, och fick samma resultat (ungefär), som dom andra. Vissa fick sämre t.om.

Vill du veta vilka ämnen som man ska läsa osv, så kan du besöka: http://www.astro.uu.se/grundutb/astroutbildning.html

Det var nog allt I think. Vill du bli astronom nu;) Inte? Synd, för det finns nog inget roligare än att vara astronom.
//ASSI

P.s. Vad föreställer bilden ;)?
image160

Kommentarer
Lisa

Alltid lika roligt att läsa din blogg. Bilden måste väl vara på mars va? Och närmsta månen Phobos? :)
Ha en kanondag! /Lisa

2008-04-16 13:16:13
URL: http://metrobloggen.se/vet
ASSI

Hej!
Tackar :D
Ja det kan man tro, men det är en bild på månen och Venus ;)

2008-04-16 14:58:05
Lisa

Ojdå, då är det inte förstorad heller då? Häftigt!:)

2008-04-17 08:02:38
URL: http://metrobloggen.se/vet
Trevlig intro!

Hej Assi!
Ville bara säga vilken ovanligt trevlig blogg du har!! :-)
Gunnar

2008-04-22 23:17:44
Rebecca

Blev verkligen glad av att läsa din blogg! Hit ska jag gå in igen :)

2009-09-16 13:13:09
sanaz mohammadian

Hej, kan du skicka en bild till min mail på en av dina fina rymdbilder?:)

skulle vara mkt tacksam.



mvh



sanaz mohammadian

2009-12-07 14:01:25
Tessie

Gud vilken häftig bild!!! har du tagit den själv?



Känns rätt sugit att man har fått ett enormt stort intresse för astronomi de senaste 3 åren. Har dock alltid varit intresserad av det, rymden, jorden, det mysterium vi lever i men tanken att man kunde jobba inom det har inte riktigt slagit mig, pga. Okunskap och koncentrations svårigheter.

Då jag inte kom in på naturprogrammet efter högstadiet så fick det bli handels programmet..

Det enda jag har av de grundläggande ämnena är Matte A.

Frågan är, det tar 5 + några år till att bli doktorant i astronomi efter gymnasiet.

Om jag ska börja sträva mot detta blir det + säkerligen 2-3 år efter som jag FÖRST måste läsa 9 ämnen.

8 + några år. Är det värt det?

Drömmen hade ju varit NASA i så fall. OMG JAAA.



Jag får fundera lite på detta.

Annars ha ett stort intresse kanske räcker, eller finns det mindre kurser?… men att jobba inom det fan hade varit så SJUKT lärorikt, kul, spännande, amazing, allt.

Du får i alla fall lycka till med dina studie. Jag önskar dig ALLT GOTT!

Om du börjar på NASA en dag. Låt oss veta :D

2012-03-26 12:27:05
Assi

Hejsan!



När det gäller utbildningen så beror det på vilken du vill ha. Min utbildning är 5 år lång och då blir jag master. Vill man bli doktorand så krävs det ytterligare 4-5 år! Det är mycket, jag vet. Men man får ju jobba med det man älskar!

Om du verkligen är intresserad så tycker jag att du ska satsa på din dröm. Man lever bara en gång, så varför inte satsa på den? Sen finns det en stor risk att man ångrar sig när man blir gammal, så ser jag det i alla fall ;)



NASA är grymt, men ESA är mitt mål <3

2012-03-30 19:23:13
shaho

hej

..hur lång tid tar det att man blir astronom??efter gymnasiet....

2012-04-01 20:05:38
Christine

Jag har för inte så längesen insett att jag vill hålla på med något "djupare" än den vanlige människan så att säga. Jag har under en period varit rätt inställd på något slags företagande och försäljning men insett att det ser jag som ett jobb och inte som något jag verkligen skulle kunna vara passionerad om. Så det fick mig att tänka, vad skulle vara så spännande att man kan hålla med med varje dag och fortfarande bli överraskad och fascinerad och då insåg jag att det är program om jorden, universum som fått mig att känna så. I skolan var det faktiskt matte och natur som var intressant osv. Nu är frågan bara.. VAD!? Hur har det gått för dig? Finns där något du kan säga om det hela? Astronom hade varit skitfräckt, men känner mig otroligt lost nu. Och är rädd att jag är alldeles för dum för att klara av denna sortens jobb överhuvudtaget, men vad vet jag.. Mvh Christine

Svar: Hej!Ledsen för mitt sena svar. Jag har nämligen tentor och ska även flytta, så allt är rörigt.
Du har helt rätt gällande passionen, det är nog därför jag valde detta ämne. Man måste ju längta till jobbet varje dag och hur häftigt är inte det att få undersöka universum som arbete?!

Du ska definitivt satsa på astronomi om du är intresserad. Det spelar ingen roll hur smart eller dum du är, gillar du ämnet så lär du dig. Du kanske får kämpa mer än några av dina klasskamrater men det betyder inte att du är dummare. Vi alla lär oss i olika takter och vissa behöver lägga ner mer tid, så är det bara.
Det har gått bra och dåligt för mig. Det första året var något av det tuffaste jag har varit med om, någonsin! Men det gäller att bita ihop och bara tänka på att det kommer att vara mödan värd! Själv tänker jag på dagen då jag tar examen och bara kan kalla mig för en rymdtekniker. Du behöver helt enkelt tänka positivt och på något som verkligen får dig att bli motiverad. I mitt fall är det ESA.

Jag tycker att du ska ta en titt på videon där jag berätta om utbildningen osv. Den går att hitta på Rymdkanalens hemsida men du kan få direktlänken:
http://www.rymdkanalen.se/video/assi-sueer-berattar-om-att-plugga-rymd

Lycka till och kontakta mig gärna ifall du behöver råd eller tips.

Mvh
Assi
Assiye Suer

2013-05-09 17:07:44
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: